Tidenes italienske filmsuksess ble nemlig spilt inn i Bergen og har allerede ført til en turistøkning på 23 prosent fra Italia. «Quo Vado?» er historien om mannen som forelsket seg og havnet i Berge. Den har spilt inn minst 600 millioner kroner og er således tidenes italienske filmsuksess.
– 23 prosent turistøkning fra Italia i 2016 kan ha en sammenheng med filmen, sier direktør Ole Warberg i Bergen Reiselivslag til NRK.
Flere filmer i denne regionen i årene fremover en noe reiselivet på Vestlandet vil nyte godt av.
– Vi hører fra turoperatører, en del mediebedrifter i Italia og Innovasjon Norges kontor i Milano at det har vært økt oppmerksomhet. Og at de sender flere turister til Norge som refererer til hva de har sett på denne filmen, sier Warberg.
Også filmmiljøet på Vestlandet har registrert at italienske kinogjengere har oppdaget Norge.
– Dette er jo ikke vitenskapelig bevist, men vi tror at dette kan ha med denne filmen å gjøre. Det er mye som tilsier at veldig mange har fått øynene opp for Vestlandet etter å ha sett denne filmen, sier daglig leder Stine Tvedten i Vestnorsk filmsenter.
I alt var det over 18 000 flere turister på bergenske hotellrom i fjor sammenlignet med året før. Veksten er det utenlandske turister som står for, da antall hotellovernattinger fra norske turister gikk ned fra 2015.
Størst er veksten fra store turistnasjoner som Kina, USA, Nederland og Spania. Samtidig viser tallene en svak nedgang fra våre nordiske naboer Sverige og Danmark. Men selv om Kina har den største prosentvise økningen er det Storbritannia, USA og Tyskland som står for flest overnattingsdøgn i Bergen.
Oppgangen løfter Italia til en tredjeplass på oversikten over land med størst turistøkning til vestlandshovedstaden.
Hollywood har også oppdaget Vestlandet, og flere ganger det siste året har filmfolk derfra vært i Bergen for å lage storfilmer.
– Vi har nettopp hatt besøk av to filmteam, «Downsizing» og Snømannen, som skal ha premierer i løpet av året. Bergen og Vestlandet er jo representert i begge de filmene, sier Tvedten.
Flere store selskaper planlegger nye filmer med Vestlandet som kulisse de neste årene.
Reiselivsbransjen håper på enda mer filmeffekt.
– Ja, men ting tar jo litt tid. Det å planlegge reiser går gjerne noen år frem i tid, for noens del. Men vi ser gjerne en videre effekt i 2017 og 2018 også, sier reiselivsdirektør Ole Warberg.