– Det er den menneskelige faktoren som har spilt en rolle her, sier SAS sin pressesjef i Norge John Eckhoff til avisen og legger til at noe gikk galt i forbindelse med en endring i ruteprogrammet.
Det kriserammede flyselskapet SAS ventes også å vise til nok et tap i milliardklassen, opplyser svenske nyhetsbyrået TT, som har deltatt i en analyse fra Sydbank.
Analytikere tror at underskuddet før skatt vil lande på vel 1,5 milliarder svenske kroner, mot et underskudd på 2,5 milliarder svenske kroner for samme periode i fjor. Både en dyr dollar og stigende drivstoffpriser rammer selskapet hardt, til tross for at reisevirksomheten har økt betydelig i perioden.
Ifølge analysen forventes salget å øke med 278 prosent til 7,3 milliarder svenske kroner. Samtidig tar SAS en ekstrakostnad på 400 millioner SEK som følge av stigende dollar.
SAS sitt redningsprogram står stille samtidig som den høye gjelds- og kostnadssiden er utfordrende. Det er stor risiko for at aksjekursen faller fra dagens nivå, skriver DNB i en analyse som Direkt var med på.
Målprisen senkes til 0,10 fra SEK 0,40, og salgsrådene gjentas. Sammenlignet med fredagens sluttkurs på 0,97 SEK betyr dette en nedside på nærmere 90 prosent.
DNB skriver at den nye målprisen bedre reflekterer reduksjoner i estimater og risikoen for at dagens eier blir kraftig utvannet dersom omorganiseringen av selskapet går etter planen.
«SAS hadde samlet rentebærende gjeld på 43 milliarder SEK ved utgangen av første kvartal (inkludert hybridobligasjoner) og en kontantposisjon på 6,4 milliarder SEK, bemerker DNB.