Koronapandemien er fremdeles ikke over, og selv om de første dosene av vaksinen nå er satt også i Norge vil det fremdeles ta tid før grenser åpner opp og vi igjen kan reise fritt rundt om i verden.
Det klør i reiseføtter rundt om i landet, mange av oss har et oppdemmet behov etter sol og varme, etter å se igjen nære og kjære vi ikke har sett på lenge eller også opplevelser vi ikke har tilgang til her hjemme. Men hvor sikker er du om du bestiller en reise allerede nå? Kan du risikere at reisen blir kansellert, at du ikke dekkes av forsikringen – eller at du blir smittet på reisen? Og hvor i salle dager går turen?
Vi har snakket med fire av landets ledende reisearrangører: Tui, Apollo, Ving og Escape Travel. Felles for alle de fire er at de gleder seg til å sende nordmenn på ferie igjen – og at de tar usikkerheten på alvor.
RAPPORT FRA TUI
Hvilke reisemål hos dere vil være mest etterspurt etter pandemien?
– Vi ser at Hellas utmerker seg som en favoritt også neste sommer, med hele tre greske reisemål på vår topp 5-liste, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i Tui.
– Nå skal det sies at programmet for neste sommer er noe redusert sammenlignet med et «vanlig» år, men klassikerne er alltid på topp:
1. Rhodos
2. Kreta
3. Kypros
4. Samos
5. Mallorca
Hvilke tiltak har dere innført for at kunder skal føle seg trygge ved bestilling av reiser hos dere?
– Pandemien har ført til flere store endringer hos oss – det gjelder alt fra hygienetiltak på hoteller, transport og på flyet til nye og utvidede vilkår for våre gjester.
Helt konkret gjelder det vår 10-punkts plan, som ser slik ut:
1) Innsjekking online: Feriegjester kan gjøre innsjekking kontaktløst på de fleste hoteller ved å sjekke inn online via hotellets hjemmeside eller via smarttelefon.
2) Avstandsregel: På offentlige områder som restauranter, korridorer eller treningssentre, er alle ansatte pålagt å holde en avstand på 1,5 til to meter mellom dem og gjestene. For eksempel blir bord på restauranter bare rengjort når gjestene er ferdig med måltidet og har forlatt bordet.
3) Personalplanlegging: Personalet vil jobbe i faste team for å kunne minimere, samt spore mulige smittekilder.
4) Restaurant: For å begrense antall gjester på restauranter vil kapasiteten bli betydelig redusert. Bord blir satt opp med en avstand på minst 1,5 meter.
5) Utvidede åpningstider: For å gi tilstrekkelig med plass til alle gjester, vil åpningstidene til restauranter og andre hotellfasiliteter bli utvidet.
6) Underholdning og aktiviteter: Kun arrangementer, aktiviteter og underholdning som involverer et lite antall deltakere og uten nærkontakt vil bli gjort tilgjengelig. Golf eller tennis, for eksempel, kan finne sted, men fotballturneringer kan ikke gjennomføres. Spa-tilbudet vil bli tilpasset og barneaktiviteter vil bli organisert i henhold til kravene gitt på destinasjonene og gjestenes opprinnelsesland.
7) Økt antall desinfiserende dispensere: Antall dispensere vil øke betydelig, slik at gjester og ansatte kan desinfisere hendene ved alle viktige kontaktpunkter. For eksempel alle steder hvor mat og drikke tilbys, ved idrettsanlegg og i lobbyområdet.
8) Ekstra rengjøring av rom: Det skal settes inn omfattende nye rengjøringsrutiner for å gi best mulig beskyttelse. Alle rommene blir grundig rengjort før ankomst, og de samme rengjøringsrutinene vil bli brukt ved hver nye innsjekk. De mest brukte områdene, for eksempel bad, og mest brukte enheter og apparater som fjernkontroller, vil få særlig oppmerksomhet.
9) Mindre selvbetjening: Selvbetjenings-tilbud som buffeer vil bli redusert til et minimum. Der det er mulig vil servering av mat og drikke bli gjort av personalet, som også vil bruke vernemasker.
10) Opplæring: TUI vil sørge for at alle ansatte ved sine egne hoteller får grundig opplæring i de nye rutinene. De første opplæringsprogrammene blir gjort tilgjengelig denne uken.
Disse tiltakene kommer i tillegg til anbefalinger og lovbestemmelsene satt av de respektive destinasjonene. For å sikre et like høyt sikkerhetsnivå ved våre partnerhotell som ikke drives av TUI, har konsernet også lansert et omfattende opplærings- og inspeksjonsprogram i samarbeid med hygiene- og sikkerhetsfirmaet Cristal International Standards. Dette inkluderer opplæringsmateriell, webinarer, sjekklister og kundeinformasjon, og vil bli gjort tilgjengelig for joint venture-partnerne og hotelloperatører umiddelbart.
I tillegg har vi lansert en egen trygghetspakke. Undersøkelser vi har gjort blant våre kunder viser at trygghet er det som er aller viktigst akkurat nå. Trygghetspakken bestiller du samtidig som du bestiller reisen, og inneholder det følgende:
Endrings- og avbestillingsbeskyttelse gir deg retten til å endre reisen – det vil si dato, reisemål eller hotell – et valgfritt antall ganger frem til 14 dager før avreise. Den nye avreisedatoen må da ikke være mer enn seks måneder før eller etter den opprinnelige reisen.
Du har også rett til å avbestille reisen hvis du skulle bli syk, mot fremvist legeerklæring. I tillegg får du Prisgaranti Plus og mange andre fordeler som du kan lese mer om på vår side om TUIs Endrings- og avbestillingsbeskyttelse.
Dette koster 0,- for avreiser til og med 31. oktober 2021. Deretter koster tillegget 199–399,- avhengig av reisens pris.
Åpent kjøp gjelder fra da du bestiller reisen til 60 dager før avreise. Du må fortsatt betale depositumet inntil 5 dager etter at du har bestilt reisen. Dersom du skulle angre deg, og det er minst 60 dager igjen til avreise, får du tilbake det innbetalte beløpet minus en administrativ kostnad på 300,- per person.
I tillegg til dette tilbyr vi også COVID CARE kostnadsfritt til alle som reiser i perioden 11. juni 2020 – 30. april 2021 og har bestilt en reise med charterfly.
Har folk igjen begynt å bestille reiser for tiden etter pandemien?
– Ja, salget tar seg så smått opp, og det er helt fantastisk å se. Vi har sett en jevn positiv utvikling de siste ukene. Sterkest vekst ser vi i bestillinger for neste vinter. Mai er måneden som skiller seg ut og setter startskuddet for når nordmenn vil reise igjen.
Hva synes dere om forslaget om at det skal kreves utført vaksine for at folk skal kunne fly?
– Vi er positive til alt som kan gjøre det enklere og sikrere for våre gjester å reise. Hvorvidt det er en test eller vaksine er per nå vanskelig å si.
– Vi merker helt tydelig at reiseoptimismen er tilbake, hvilket er helt fantastisk! Nå håper vi at dette vedvarer. Reiselysten har vært der hele tiden, det har det aldri vært tvil om. Men å se at nordmenn nå går fra å kun drømme til å faktisk planlegge reiser er enormt positivt, avslutter Nora Aspengren.
RAPPORT FRA ESCAPE
Hvilke reisemål hos dere vil være mest etterspurt etter pandemien?
– Norge. De fleste av oss har mye ugjort i eget land, sier Gro Bjørlykstøl Husmo, markedssjef i Escape Travel.
– Hvor mange har vært på siderferd i Hardanger med vinkjenner Ingvild Tennfjord, tatt våttkortet på Helgelandskysten eller tatt fergen til Bekkjarvik utenfor Bergen for å delta på kokkekurs med Bocus D’or-vinner Ørjan Johannessen?
Escape har nærmere 50 detaljproduserte Norges-turer på kalenderen for 2021, og vi har troen på at skikkelig gode Norges-turer kommer til å være attraktive selv når grensene åpnes og vaksinene distribueres. For mange føles det nok ekstra trygt å holde seg innenfor landegrensene litt til. For andre handler det om en større bevissthet rundt klimaavtrykket vårt.
Hvilke tiltak har dere innført for at kunder skal føle seg trygge ved bestilling av reiser hos dere?
– Vi jobber tett med våre samarbeidspartnere for å sørge for at de tar smittevern på like stort alvor som oss. Våre grupper er som regel mindre enn vanlig. Til sist: en selvfølge, men vi sier det likevel: alle våre gjester får tilbakebetalt turens pris om vi skulle måtte kansellere reisen.
Har folk igjen begynt å bestille reiser for tiden etter pandemien?
– Absolutt! Vi ser at eksotiske reiser godt frem i tid selger. Her er det snakk om elvecruise, cruise og skreddersydde feriereiser i Asia og Afrika. Elvecruise i Europa selger både for sommer og høst 2021. Vi har avganger som er godt solgt – og til og med noen som nærmer seg fullsolgt!
Hva synes dere om forslaget om at det skal kreves utført vaksine for at folk skal kunne fly?
– Det ser vi på som positivt og et tiltak som kan bidra til å normalisere både luftfart og skipsreiser. Mange av våre mer bereiste gjester er allerede vant med å fremvise vaksinebevis ved innreise til enkelte land. Å gjøre det samme når man går om bord på et fly, elvecruiseskip eller cruiseskip vil nok fort føles både normalt og betryggende.
Koronaen har rammet oss hardt, på lik linje med de fleste andre i bransjen. Men vi har latt oss inspirere av Churchills ord: «Ikke la en krise gå til spille». Mens det har vært stille på telefonen har det vært rene julenissens verksted hos oss. Ikke bare har vi satt i gang en storstilt produksjon av Norges-turer, men vi har også lansert tre nye nettsider: escape.no, escapetravel.se og carpe-diem.no. Og disse nettsidene er vi stolte av, altså. Hjertelig velkommen på besøk i vårt digitale univers! avslutter Gro Bjørlykstøl Husmo.
RAPPORT FRA APOLLO
Hvilke reisemål hos dere vil være mest etterspurt etter pandemien?
– Definitivt Kreta og det er jo ikke så overraskende; Kreta har vært nordmenns mest populære reisemål så lenge jeg kan huske, sier Apollo-sjef Erik Haug.
– Det er øya som egner seg for alle og enhver uansett alder, interesser, feriebudsjett og preferanser. I tillegg har Apollo direktefly dit fra hele landet, og mange har nok virkelig kjent på at de ikke fikk reist dit i år. På en solid andreplass finner vi Rhodos, etterfulgt av Kroatia.
Hvilke tiltak har dere innført for at kunder skal føle seg trygge ved bestilling av reiser hos dere?
– Vi lanserte Apollos Trygghetspakke, som kunden får på kjøpet når de bestiller en reise med oss. Det koster altså ingenting ekstra.
Pakken innebærer blant annet gratis ombooking til et annet hotell eller reisemål, gratis endring av reisefølget, tillegger på bestillingen o.l. Vi dekker også hotell og måltider dersom våre kunder settes i karantene. Man kan dessuten ombooke gratis ved påvist smitte av covid-19 før avreise. Vi har også lansert åpent kjøp på neste sommers reiser, slik at kunden kan ombestemme seg eller avbestille reisen helt kostnadsfritt inntil 60 dager før avreise.
Vi har full forståelse for at mange nå befinner seg i en mer usikker økonomisk situasjon.
Skulle noe skje som gjør at Apollo må kansellere en reise, får selvfølgelig kundene tilbakebetalt pengene sine i løpet av 14 dager.
Har folk igjen begynt å bestille reiser for tiden etter pandemien?
– I ti måneder har vi levd i dvale – i både bobler og kohorter. Men vaksinenyheten har utvilsomt ført med seg en voksende optimisme, og nå begynner ting endelig å skje! Vi begynner å ta steget fra lengsel og drømmer til planlegging, og reiselysten er økende – det merker vi i både trafikken til nettsiden vår og antall henvendelser inn. Det er særlig de siste tre ukene som utmerker seg salgsmessig – da har tallene doblet seg sammenliknet med tidligere uker i november. Vi trår fortsatt varsomt, men vi beveger oss – og for hver uke som går, går det også litt fortere. Og så er det selvfølgelig Hellas og Kroatia som topper salgslistene.
Hva synes dere om forslaget om at det skal kreves utført vaksine for at folk skal kunne fly?
– Det er ingenting som er viktigere for oss enn våre kunders trygghet, og vi vil tilpasse oss de tiltak som legges frem av sikkerhetsmessige hensyn fremover. Men for vår del som reisearrangør er det først og fremst UDs reiseråd som avgjør hvordan sommeren vil bli. Dersom reisemålene våre blir «grønne» og reiserådene ikke lenger gjelder, vil vi fly så fort det er mulig, sier Haug, og legger til.
– Med stadig ny informasjon og flere motstridende råd fra eksperter av alle mulige slag i en allerede uoversiktlig situasjon, får vi ofte spørsmål om sommeren som kommer. Blir det mulig å reise? Er det trygt å bestille nå? Lønner det seg å vente? Og det er forståelig: Etter i år vil vi helgardere oss mer enn noen gang.
Derfor er svaret ganske enkelt: Ja det blir mulig å reise, og ja – det er trygt å bestille nå! Vi i Apollo gjort alt vi kan for at man skal kunne planlegge og bestille sommerens ferie allerede nå, enkelt og risikofritt. Vi har tilpasset oss tidene og utvidet vilkårene, slik at kunden skal kunne føle seg trygg nok til å planlegge – og bestille.
Og sist, men ikke minst: Nei, til tross for hva enkelte eksperter påstår, så lønner det seg ikke å vente – hvis du bestiller en tradisjonell pakkereise. Det er nå prisene er på sitt aller beste, og i år kan man virkelig gjøre et reisekupp. Venter man for lenge risikerer man både fulle fly og hoteller og et høyere prisnivå. Skulle verdenskartet mot all formodning fortsatt være rødt neste sommer, så har kunden dessuten alle rettigheter på sin side. Dersom vi må innstille en reise, får man pengene sine tilbake innen 14 dager.
RAPPORT FRA VING
Hvilke reisemål hos dere vil være mest etterspurt etter pandemien?
– Vings topp 3-liste ser slik ut akkurat nå, svarer Marie-Anne Zachrisson, Country Manager for Ving i Norge:
1) Mallorca, 2) Kreta og 3) Rhodos.
– Alle tre er noen av Vings største reisemål på sommerprogrammet. At Mallorca ligger på topp er ingen overraskelse, her har vi Norges beste og bredeste chartertilbud. Det er også her på Mallorca vi har noen av våre mest populære hoteller med mange gjester som vil komme tilbake til sitt favoritthotell år etter år. Det mest populære hotellet er uten tvil familienes førstevalg, Sunwing Alcudia Beach. Her ligger alt til rette for en drømmeferie på stranden og de minste gjestene våre gleder seg til å møte sine venner Lollo og Bernie.
Gjester som reiser uten barn vil gjerne kombinere sol og strand med nærheten til bylivet i Palma og velger seg gjerne Sunprime Waterfront i Playa de Palma.
De samme hotellkonseptene finnes også på Kreta og Rhodos og de kundene som allerede har booket sin ferie har sikret seg de beste leilighetene, ofte med store terrasser eller tilgang til eget svømmebasseng. På Kreta kan men bo på vårt tredje egenutviklede hotellkonsept, Ocean Beach Club. Her får du en perfekt kombinasjon av ferieluksus og moderne design.
Hvilke tiltak har dere innført for at kunder skal føle seg trygge ved bestilling av reiser hos dere?
– Det har aldri vært viktigere å gi kundene trygghet ved bestilling, men også under alle deler av ferien sin. Derfor har vi skapt akkurat den tryggheten, vi kaller det Safe Travel. Det betyr blant annet at vi, som eneste norske reisearrangør, sørger for at kundene får pengene sine tilbake innen 7 dager hvis reisen blir avbestilt. I tillegg inkluderer vi vår avbestillings- og endringsbeskyttelse til alle som bestiller en charterreise med avreise til og med 31. oktober. Og for mange kanskje det aller viktigste, kundene har også anledning til å avbestille charterreisen helt frem til 60 dager før avreise – uansett årsak. Man kan altså bestille sine ferieuker i juli og vente helt til mai med å bestemme seg.
Har folk igjen begynt å bestille reiser for tiden etter pandemien?
– Ja, det er et helt tydelig trendskifte vi er inne i nå. Vi har lenge sett at interessen for å reise utenlands på ferie har vært høy. Både egne og eksterne undersøkelser viser at nordmenn virkelig lengter etter ferieuker i sol og varme. Man vil ha nye opplevelser og ha det bra i trygge omgivelser.
Uke for uke så ser vi at salgstallene øker og de siste ukene noterer vi med glede de positive trendene. Mange gode nyheter vedrørende vaksinering og lavere smittetall bidrar også til at man i større går fra å drømme til å bestille.
Hva synes dere om forslaget om at det skal kreves utført vaksine for at folk skal kunne fly?
– Vi følger nøye med på våre norske reiseråd og hva som kreves av ulike varianter av tester i forkant av reisen til de reisemål vi kommer å fly til. Vi ser at kravene i løpet av de siste ukene forandrer seg i takt med at det kommer nye tester og håp om vaksine.
Våre gjester kommer å få informasjon og den hjelp som de trenger med å forberede seg til sin ferie uansett hvordan kravene ser ut på det tidspunkt de skal fly, sier Zachrisson, og legger til:.
– Både Ving og hele vår bransje opplever den tøffeste utfordringen vi noensinne har hatt. Vi har ikke fløyet på mange måneder og har valgt å bruke tiden godt ved å investere i fremtiden og satse oss ut av krisen. Den 10. desember lanserte vi derfor en ny merkevareidentitet.
Merkevaresymbolet «Waves of well-being» handler kort og godt om de mulighetene som kundene har til å finne sin egen reise som gjør at de føler seg bra. Vår klassiske oransje farge beholdes i den nye logoen og vil møte kundene under hele reisen – på hotell, fly og busser. Det første flyet til vårt eget flyselskap Sunclass Airlines blir malt med den nye logoen allerede 18. desember.