Ta raskeste vei med båt i Bangkok

Liker du fart og opplevelse ... da skal du ta en tur på kanalen Klong Sean Seap
Det går raskt og fire kvinnelige "matroser" sørger for trygg fortøyning i løpet av sekunder.

Reis med båt på kanalene i Bangkok! Bangkok kalles ofte Østens Venezia. Men en ting er sikkert, å seile med en gondol i Venezia og en kanalbåt i Bangkok er like forskjellig som et Formel-1 race og en pensjonistklubb på spasertur. Reis tok turen på kanalen Klong Saen Saep. Ikke bare er det en rask måte å ta seg frem til flere spennende steder i millionbyen, det er også et møte med det virkelige liv bak skyskraperfasadene.

 

Tekst og foto Terje Engø

Epost: [email protected]

 

Bangkok kalles ofte Østens Venezia. Men en ting er sikkert, å seile med en gondol i Venezia og en kanalbåt i Bangkok er like forskjellig som et Formel-1 race og en pensjonistklubb på spasertur. Reis tok turen på kanalen Klong Saen Saep.

Båtene holder stor fart selv om det er trangt «farvann».

Båtene kommer og går med cirka seks minutters mellomrom.

Matrosene har en utsatt jobb, og en motorsykkelhjem er påbudt arbeidsantrekk.

Det er varmt. Et tjuetalls personer venter her på piren ved Bangkoks berømte shoppingområde Pratunam. De lange kanalbåtene til Klong Saen Saep Boat Service kommer hvert sjette minutt. Med drønnende maskiner og unge jenter som fortøyer, blåser i fløyter, kaster loss og tar imot noen baht i betaling, kommer båtene susende. Mens folk strømmer i land, strømmer andre om bord. Landligge varer under minuttet på hvert sted. Så gis det gass, skroget rister, og båten raser avgårde. Hver dag frakter båtene på kanalen Klong Saen Saep 90.000 – 100.000 passasjerer.

 

Dekksmannskapet bruker hjelm

Jeg legger Pratunams brede gater fulle av biler, og enorme butikksentre med tusener av klesbutikker bak meg. Borte er eksosen, de trange fortauene. I stedet blåser det en frisk bris mot

Det er bare jenter som har den tøffe jobben som «matroser».

Har du dårlig tid kan det ofte være at «båten» er raskeste transportform.

ansiktet, mens båten antakelig gjør et sted rundt 20 knop, kanskje mer.

Vi møter en motgående båt. Skroget slår mot bølgene den skaper. Spruten står høyt ut mot sidene. Båtføreren ser ingen grunn til å sakke. Skroget har overlevd verre bølger. Vi glir like hurtig mellom to brokar. Klaring mellom båtens tak av presenning og betongen er kanskje en halvmeter. Det går opp for meg hvorfor ”dekksmannskapet” bruker hjelm.

Når det er flom kan vannstanden i kanalene stige så mye at det ikke lar seg gjøre å bruke kanalbåtene. For at båtene ikke skal ligge i opplag for mye, er det fleste utstyrt slik at presenningstaket over passasjerene kan senkes hydraulisk for at det ikke skal bli revet av i det båten passerer under en bro.

Vi nærmer oss en ny pir. Få meter fra piren skifter båtføreren til full fart akterover. To jenter hopper i land, fortøyer raskt. I løpet av sekunder har noen forlatt båten og noen har kommet om bord. Det plystres skingrende i en fløyte, båtføreren gir full fart forover, og båten skubber i fra.

 

Tre til seks minutter mellom båtene på kanalene i Bangkok

Noen steder glir vi forbi brukar, stålrør og andre konstruksjoner med litt over en halvmeters klaring. Båtføreren vet at den neste båten er tre til seks minutter bak, og den foran ligger tre til seks minutter foran. Sakker han av blir det raskt krøll i rutene.

Når bølgene fra passerende båter er store, er det en liten fiberarmert presenning som kan løftes opp. Den gir litt beskyttelse mot den verste vannspruten. Siden de fleste om bord er pendlere som reiser med båten daglig, drar de automatisk i tauene som løfter presenningen om de frykter bølgesprøyt.

 

Fasjonable The Mall i Bangkapi

I den ene enden av kanalen finner du Bangkapi med det fasjonable butikksenteret The Mall.

Jeg er på vei til det store shoppingsenteret The Mall i bydelen Bangkapi. Et enormt senter med store supermarkeder og utallige motebutikker, urmakere, gullsmeder, elektronikkforhandlere og hva annet hjertet måtte begjære av shoppingmuligheter.

The Mall er også en drøm for de som vil spise, enten de velger en stor ”mathall”, eller vil forsøke en liten restaurant. Selv elsker jeg stedets sushirestauranter. Å si de er de beste i Bangkok ville være en overdrivelse. Derimot er det ingen overdrivelse å si at de serverer sushi og sashimi av svært god kvalitet til overkommelig pris.

Bangkapi er nest siste stopp for båtene som går på kanalene i Bangkok. Båten tømmes, før den fortsetter videre. De lange kanalbåtene kan ikke snu hvor som helst.

Fra Bangkapi er det cirka tretti stopp til Banglampoo som er siste stopp motsatt vei. Banglampoo er like i nærheten av den gamle delen av Bangkok, flere palasser, og mange kjente templer, samt det berømte Demokratimonumentet.

 

Wat Saket – tempel for kremasjoner

I tempelet Wat Saket på det Gyldne Fjell  oppbevares noen av Buddha sin eiendeler her i denne pagoden. For å komme hit tar du båten på kanalen til piren i  Banglampoo-

Mange foretrekker å ta båten til Banglampoo for å besøke tempelet Wat Pho kjent for en stor liggende Buddha. Selv vil jeg i dag besøke Det gylne fjell og tempelet Wat Saket når jeg tar båten i retur fra Bangkapi. Det er ikke tempelet som gis mest omtale i turistbrosjyrer, men et spesielt tempel med en lang historie. Et tempel som valfartes av troende buddhister.

Deler av tempelområdet ligger oppe på det Gylne fjell. Blant annet en chedi (pagode) hvor det oppbevares gjenstander som tilhørte Buddha. Tempelet er primært bygget for kremasjoner. I eldre tider var kremering ikke tillatt innenfor den gamle byens murer. Da en pestepidemi rammet, mens landet ble styrt av Kong Rama II (1809 – 24), ble hele 30.000 lik kremert i tempelet.

Det lille fjellet som stupaen står på er bygget for hånd. Et første forsøk på å bygge en chedi der fjellet står mislyktes på grunn av den myke grunnen. Betong er lagt utenpå stein og leire som først ble brukt om byggematerial. I ”fjellveggene” er det en mengde små tomber hvor det ligger innemurt bein- og askerester til kremerte. Det er 318 trappetrinn opp til chedien. Derfra har du på klare dager en spennende utsikt utover Bangkok.

 

Bader blant hurtigbåtene

En tur med kanalene i Bangkok er ikke bare en praktisk måte å unngå den voldsomme trafikken i Bangkok, det er også en måte å se litt av det fargerike livet til byens befolkning. Båtene passerer små restauranter, butikker og like utenfor hjemmene til de som bor langs kanalene. Mange steder er det pyntet på gjerdene langs kanalen med orkideer og andre blomster, mens noen har urner hvor de har plantet chili og andre urter som er viktig i det thailandske kjøkken.

En norsk mor eller far ville nok satt foten ned om ungene ønsket å bade blant hurtiggående kanalbåter. Helsebringende kan det heller ikke være å bade i kanalene. Men vannet i kanalene er verre er det ikke enn at de er rike på fisk, og ungene ser ut til å stortrives.

Les også:

Slik tar du deg frem i Bangkok

Din ultimate tredagers-guide til Bangkok

 

 

Fakta om Bangkok

 

Fly til Bangkok

Det er utallige flyselskaper som tilbyr billetter fra Oslo til Bangkok. Prisene varierer etter sesong. Men reiser du i lavsesong kan du få billetter til under 4000 kroner tur/retur.

Norwegian og Thai Airways flyr direkte. Husk når du leter i jungelen av billettpriser at det kan være dyrt å spise og drikke på flyplasser. Så selv om direkte fly ofte er litt dyrere, blir det ofte billigere enn om en har flere timers stopp i Europa eller Midtøsten.

 

En seng å sove i

Det finnes alt fra rimelige hosteller til godt under hundre kroner per natt til flotte luksuriøse hoteller. Beregner du 400 kroner natta får du gode tre-stjerners hoteller med frokost inkludert. Flest hoteller finner du i sidegatene til Sukhumvitgaten, i området Silom, Khaosan Road og langs elven Chao Praya (Kalt Riverside i søkemotorene.)

 

Noe å spise

Det kan synes som om thaiene spiser fra tidlig morgen til sen kveld. I Bangkok finner du alt fra rimelige steder hvor det serveres noodlesuppe til 10 – 15 kroner, til luksuriøse restauranter hvor du betaler både norske priser eller mer.

Vil du prøve noe midt på treet, så bestill plass i en av buffétene i toppen av hotellet Baiyoke. Toppetasjen er 309 meter over bakken. Maten og god og utsikten over millionbyen er simpelthen fantastisk.

Er du glad i sjømat, så kan vi anbefale Shinsen Fish Market, et restaurantsenter du kan lese mer om her:

Shinsen Fish Market – et mekka for sjømatelskere

Vær ikke redd for å prøve ett av de mange gatekjøkkenene som tilbereder mat på fortauer. De serverer mange nydelige delikatesser.

Kategori
AsiaReportasjerThailandVerden

RELATED BY