orlando– temaparkenes hovedstad

At Orlando er mer enn bare Disney er tidenes understatement. Orlando er et populærkulturelt ikon på linje med Greenwich Village og Hollywood. Bli med på en rundreise til alt...
Det er en helt utrolig opplevelse å sveve i flere minutter uten fallskjerm inne i en sylinderformet vindtunnel.

Orlando – med sine rundt 200 000 fastboende – er i dag verdenshovedstaden for temaparker. Før byen fikk den tittelen var Orlando en stasjonsby, sentrum for salg og eksport av sitroner, investeringsobjekt for eiendomsspekulanter og teknologisenter.
Men så kom et fly svevende over sumpene midt inne i Florida. Året var 1964. Om bord var underholdningsikonet Walter Elias, eller bare Walt – Disney. I henhold til historien var han på utkikk etter et sted å bygge sitt Disney World, en temapark for sine fantasifigurer enda større enn Disneyland i California. Da han fløy over området rundt Orlando, pekte han i henhold til legenden ut av vinduet og sa: – Der er det. Det er stedet.

Til Høyre: Tar du turen til Kissimmee får du oppleve liv
i sumpene på naturens egne vilkår.

Da Walt Disney World åpnet i 1971, 30 kilometer sørvest for downtown Orlando, ble det som en gang var åkrer med sitrontær og sumper med alligatorer og slanger, verdens temaparkhovedstad. For Disney fikk ikke ha stedet for seg selv. Den ene aktøren etter den andre rykket inn og et regelrett temaparkboom fulgte.
BARNAS HOTELLFERIE
Skal du besøke byen med alle temaparkene må du ha et sted å bo. Jeg har barn og trenger hotell, tenker du kanskje. I Orlando finnes hotellet ungene dine kommer til å nekte å forlate: Nickelodeon! Du kjenner kanskje navnet fra TV-en? På Nickelodeon Family Suites by Holiday Inn i Orlando er det underholdning fra tidlig morgen til sen kveld for barn opp til nesten fjortisalderen.
Jeg blir helt overkjørt av ekstatiske barn som tumler fram og tilbake mellom lekeonkler og leketanter, apparater og aktiviteter, svømmebassenger og sklier – alt i Nickelodeons farger oransje og grønt.
Her er barneteater og barnekino, minigolf og hamburgersjapper, men også bardisker og bartendere som serverer mamma og pappa paraplydrinker ved poolen mens podene er i gode hender.
Og de barnevennlige familiesuitene har egne rom for ungene – malt i nickelodeongult og grønt selvsagt. Jeg ser jo at dette nye familievennlige hotellkonseptet er som skapt for foreldre med barn under konfirmasjonsalderen. Jeg er blitt visket i øret at 14 dager på Nickelodeon kan bli litt heftig selv for den mest velmenende småbarnsforelder – støynivået er ganske enkelt formidabelt – og da går det an å dele oppholdet i to. En uke på Nickelodeon for ungenes skyld, en uke på det mer «normale» hotellet World Quest Resort rett ved siden av for din skyld. www.nickhotel.com; www.worldquestorlando.com

BALLONGFERD OVER FLORIDA
Alt ser annerledes ut fra en ballongkurv. Det gjelder også Orlando midt i solskinnsstaten. Ballongfører Bob fyrer av en ildsprut inn i den digre ballongen over hodet mitt. Det er akkurat nok til at vi sneier tretoppene med kurven. Vi er så nær at jeg bøyer meg over kanten og snapper ett par kongler.
Men Bob har tilsynelatende full kontroll. Han har gjort dette før. Mange ganger. Det er tre av oss i kurven. Og den er ikke større enn at det føles trangt. – Hold fast! formaner han. – Bøy knærne og gi etter hvis vi kommer ut for sterke luftstrømmer eller litt røff vind.

Discovery Cove gir deg følelsen av å
være i et minihav midt inne i sumpene.

Snart seiler vi med vinden over sumper og myrer med alligatorer og slanger, store skoger fulle av mystiske dyrearter, veinett og husklynger under oss. Det er stille som i graven bortsett fra hver gang Bob gir ballongen en ildsprut for å stige høyere til værs.
Det blir tre-fire uforglemmelige timer med vakker soloppgang i morgendis og mange sommerfugler i magen i Bobs ballong. www.balloons.com
INTERAKTIV SVØMMING
– Knitre-knitre-knatre-knatre-pip-pip-pip-ra-ta-ta-ta. Jeg er i den interaktive temaparken Discovery Cove – min personlige favoritt i Orlando – og delfinen Lester er i det pratsomme hjørnet.
Pattedyret slår med halen som tegn på at han vil jeg skal stryke ham fram og tilbake langs den glatte kroppen, kjælen som han er. Så fyker han av gårde, forsvinner under vann, tar fart og bykser opp i luften og kommer tilbake til meg for å få et kyss.
Her er det like langt til Mexicogulfen som til Atlanterhavet. Likevel lukter det hav, saltvann, tang og tare i det store bassenget. Og det bør det. For her bor et halvt dusin delfiner, alle født i fangenskap, alle underholdningsartister.
Har du vært i USA har du nok vært borti ølmerket Budweiser. Bak ølmerket står verdens største bryggeri, Anheuser-Busch. Selskapet drifter og eier Discovery Cove i tillegg til temaparkene Busch Gardens i Tampa en drøy time unna og SeaWorld her i Orlando.

REDDER DYR

Til høyre: Når du besøker Universal Studios Theme Park kan det godt hende at Blues Brothers underholder på en scene.

Selv om underholdning naturlig nok står i høysetet for all aktivitet så støtter bryggeriet med sine ølpenger bevaring av natur og utrydningstruede dyrearter over hele verden. De har til og med redningsteam på vakt 24 timer i døgnet for å ta seg av skadete eller strandede dyr.
Veterinærer og andre dyreeksperter står på lønningslisten. Målet med all aktivitet er enkelt: gjør dyrene friske og plasser dem ut i naturen igjen. Skal vi tro pr-avdelingen til ølbryggeriet finnes det ingen andre organisasjoner i hele verden som redder og utplasserer så mange dyr som nettopp Anheuser-Busch. På 35 år har fortjenesten på øl reddet 11 000 dyr fordelt på 140 forskjellige arter.
Med Budweiser-penger ble for eksempel otrene reddet fra oljekatastrofen da skipet » Exxon Valdez» grunnstøtte i Alaska i 1989 og sølte olje utover store havområder. Og i SeaWorld – rett ved siden av Discovery Cove – driver Anheuser-Busch verdens største redningssenter for den utrydningstruede sjøkuen. Alle gjestene går likt kledd på Discovery Cove. I badetøy eller våtdrakt, med maske og snorkel. Så snart du kommer inn får du utdelt håndkle, alt det utstyret du trenger og et garderobeskap med nøkkel. Selv mat og drikke inngår i prisen.
Discovery Cove er ikke som underholdningsparker flest. Her blir det aldri kø. Bare 1000 deltagere slipper inn hver dag. Noe som betyr at du må bestille i god tid i forkant når det er høysesong eller skoleferie. Prisen er cirka 230 dollar for en dag. Sjekk bestilling på www.discoverycove.com

Unger og klovner hører sammen, som på Nickelodeon hotell.

I LØSE LUFTEN
Jeg henger i løse luften, to meter over nettinggolvet. En kraftig, vertikal vind holder meg luftbåren. Slår noen av strømmen nå, blir det et saftig mageplask, tenker jeg.
Jeg krummer armene, spriker med fingrene, strekker haken opp og fram, lager en liten knekk i knærne – akkurat som jeg blir bedt om – og letter fra nettinggolvet inne i vindtunnelen til Skyventure i Orlando, Florida. Tunnelen er nærmest som en sjakt, rund og smal, og det er 10 meter opp til taket.
– Hva om jeg ender helt der oppe og ikke kommer meg ned? spør jeg instruktøren. – Da slår vi av strømmen, flirer han, vel vitende om at det skal mer enn en nybegynner til for å komme seg helt dit opp. Men det er en kraftig opplevelse å sveve på toppen av luftstrømmer med en styrke på 200 kilometer i timen. Ikke er det så enkelt som det høres ut som heller. Kroppen og kroppsdelene må ligge riktig. Kommer du litt i ubalanse, plasserer armene feil, glemmer å strekke haken opp og ut eller retter ut knærne, så synker du ned på golvnettingen. Men det skal ikke være enkelt. Landslag i fallskjermhopping og luftakrobatikk fra land i hele verden kommer hit til vindtunnelen for å trene på akrobatiske krumspring i fritt fall.
Det geniale er at du kan gjøre det også. Og du trenger ikke ha noen erfaring for å oppleve hvordan det er å sveve som en fugl. Når du ankommer Skyventure Orlando blir du plassert i en gruppe på maksimum 12 elever. Deretter går en instruktør gjennom basislærdommen før du får to flyvninger på rundt fem minutter hver. Fem minutter høres kanskje lite ut, men du er gjennomvåt av svette etterpå. Det er ingen aldersgrenser for å være med. Hjelm, maske og svevedrakt følger med i prisen. Opplevelsen koster rundt 40 dollar – cirka 250 kroner. Det kreves ikke at du bestiller plass på forhånd, men det kan lønne seg, spesielt i feriemånedene. Det kan du gjøre gjennom en av de norske webadressene på annet sted. www.skyventureorlando.com

SPEKKHOGGER I MANESJEN
Seaworld er en av opplevelsene den dyrekjære ikke bør gå glipp av. Akkurat nå plasker en spekkhogger rundt inne i manesjen Shamu Stadium, oppkalt etter stjernespekkhoggeren Shamu. Havets konge underholder en fullsatt tribune med til tider utenomjordiske sprell. Showet heter da også ”Believe” – ”Tro det”.
Det er ikke noe rart underholdningen er fenomenal. Anheuser-Busch Adventure Parks har brukt fire år på å gjøre ”Believe” til tidenes største attraksjon. Ingenting er overlatt tilfeldighetene. I vannet plasker de mest lærenemme spekkhoggerne sammen med de dyktigste instruktørene. Du får gåsehud av å se samspillet mellom havets kjemper og de akrobatiske tobente. De danser, hopper og spretter til musikk og koreografi som tatt ut av Broadway. www.seaworld.com

RACERKJØRING
Bor det en racerkjører i deg? En fartsdjevel? NASCAR-legenden Richard Petty har sin Richard Petty Driving Experience på Disney World’s bane like ved siden av Magic Kingdom, men tilbudet er ikke et Disneyprodukt. Her får du velge mellom to muligheter: en lang dag med full opplæring hvor du til slutt kjører NASCAR-bilen noen runder selv; eller kortversjonen hvor du får en innføring i NASCAR-sporten og

Hver gang vi mister høyde eller sneier litt nær tretoppene fyrer ballongfører Bob av en ildsprut inn i ballongen.

en rundtur med en profesjonell racerkjører. Det lukter svidd gummi av begge alternativene. www.bepetty.com

 

ORLANDOS EVERGLADES
Everglades sumper har du nok hørt om. Men visste du at de starter i Kissimmee River like utenfor Orlando? Snart sitter jeg i en båt som svever lavt over sumpene. Sypresstrær henger helt ned i vannoverflaten, slanger og skilpadder forsvinner under vannskorpen når den typiske propelldrevne sumpbåten full av turister kommer for nær. Bare alligatoren er selvsikker – og nys- gjerrig – nok til å ligge og plire med øynene akkurat i overflaten. Jeg er en av mange passasjerer ombord i en såkalt airboat fra selskapet Airboat Rides i Kissimmee, en liten times biltur fra Disneyworld og alle de andre temaparkene og attraksjonene i lekebyen Orlando. Dette er annerledes fordi vi er på safari – om enn bare i en time – i en sump som ligger i fri natur. Derfor føles det ekstra eksotisk når en skilpadde ruller av en trestokk og forsvinner under vann eller når en diger alligator ligger i sivet og gaper. Når du først er i Orlando på ferie er en utflukt til sumpene i Kissimmee en velegnet dagstur og et alternativ til alle temaparkene. Her opplever du berømte Everglades uten å måtte ta den lange turen til det sørlige Florida. www.wegoplaces.com. n

Den store TEMAPARKGUIDEN

Vi har valgt ut de største temaparkene i Orlando. Her er også Disneys parker med. I tillegg Busch Gardens Africa, Tampa Bay, fordi den ligger bare en drøy time unna og er en fantastisk opplevelse. Normal åpningstid for parkene er 0900-1900, men dette varierer med park og sesong. Aldersgrensen for barn er ofte 3-9 år, så 10 åringer må løse voksen billett.

1) ANHEUSER-BUSCH
ADVENTURE PARKS :
SEAWORLD ORLANDO:
Muligens den parken i Orlando som passer best for både barn og voksne, og med nærkontakt mellom havets skapninger og mennesker. Her finner du de populære “rides”, “Journey to Atlantis” og “Kraken”. Et show du må få med deg er ”Blue Horizons” og det nye ”Believe” med spekkhuggeren ”Shamu”. Kveldsshowet ”Mistify” er også en opplevelse.

DISCOVERY COVE
Her kan du svømme med delfiner og ”stingrays” og snorkle over et stort kunstig rev. Dette er Orlandos mest eksklusive park som bare slipper inn 1000 gjester per dag. Billetter til denne parken må forhåndsbestilles i god tid. Kontinental frokost og lunch er inkludert i prisen, likeså drikkevarer og ”snacks” hele dagen.

BUSCH GARDENS AFRICA
Tampa Bay: En rekke fasinerende attraksjoner basert på eksotiske møter med det afrikanske kontinent, en blanding av en dyrepark og fornøyelsespark med avanserte berg og dalbaner. Du blir ”soaking wet” på ”Congo River Rapids” og ”Tanganyika Tidal Wave”, men vil tørke opp på ”Kumba”, Montu” eller ”Gwazi”. Høydepunktet er imidlertid ”SheiKra”, ”America’s only dive coaster” (ny 2005) som har et fall på 90 grader, med andre ord ”rett ned”.

2) WALT DISNEY WORLD:
MAGIC KINGDOM PARK:
Dette er Disney’s tradisjonsbærer i Florida og parken som passer best for barna, der de kan møte de forskjellige Disneyfigurene. Dette er den mest besøkte av alle Orlando’s temaparker. ”Splash Mountain” er foruten den daglige paraden med Disney figurer den mest populære attraksjonen, men man må ikke gå glipp av ”Mickey’s Philharmagic 3D” og fyrverkeriet ”Wishes Nighttime Spectacular”

coaster” (ny 2005) som har et fall på 90 grader, med andre ord ”rett ned”.

DISNEY-MGM STUDIOS:
Her spiller filmen hovedrollen og parken er bygd opp av kulisser som forestiller Hollywood på 30 og 40 tallet. Denne er den minste av de fire Disney parkene, men har muligens de to mest populære attraksjonene : ”Rock’n Roller Coaster starring Aerosmith” (0-100 på 2.8 sekunder) og ”Twilight Zone Tower of Terror” (Heisen faller 13 etasjer). Nyeste attraksjon: ”Lights, Motors, Action-Extreme Stunt Show”

EPCOT
(Experimental Prototype
Community of Tomorrow):
Parken som utvilsomt er den mest populære blant voksne er delt inn i to områder, ”Future World” og ”World Showcase”. ”Mission Space” er parkens mest populære attraksjon, ”Honey I shrunk the Audience” muligens den morsomste og ”Soarin” den nyeste (2005). Så må man jo besøke den norske paviljongen og oppleve båtturen ”Maelstrom”. Gå ikke glipp av fyrverkeriet og lasershowet ”Illuminations Reflections of Earth”.

DISNEY’S ANIMAL
KINGDOM THEME PARK:
Dette er den nyeste av Disney’s fire parker og et sted hvor dyrene står i sentrum. Det er viktig å ta ”Kilimanjaro Safaris” så tidlig som mulig på morgenen siden dette er parkens mest populære attraksjon, og dessuten er dyrene mest aktive da. ”It’s tough to be a bug” er en utrolig morsom opplevelse i 3D, mens ”Expedition Everest” er parkens nyeste attraksjon, og viser Disney-konseptet fra sin beste side.
I tillegg til vannparkene ”Disney’s Blizzard Beach Water Park” og ”Disney’s Typhoon Lagoon Water Park” har selskapet et stort shopping- og fornøyelsesområde, ”Downtown Disney” med med blant annet”Cirque du Soleil” som en opplevelse av de helt sjeldne.

Det virker som delfinene kan gjøre akkurat hva
de vil i vannet. De er så lynhurtige, spenstige
og bevegelige at de er en fryd for øyet.

3) UNIVERSAL STUDIOS:
UNIVERSAL STUDIOS THEME PARK:
”Jump into the action of your favourite movie.” Nyeste attraksjoner: “Shrek 4D”, “Revenge of the Mummy, “Fear Factor Live”, mens de ”gamle” som ”Back to the Future”, “Terminator 2 3D, “Jaws”, “E.T.” “Blues Brothers” og “Twister” er like populære.

 

UNIVERSAL’S ISLAND
OF ADVENTURE THEME PARK:
“The spot for serious thrill seekers». Her finnes noen fantastiske berg- og dalbaner som “Incredible Hulk Coaster” og ”Dueling Dragons”, men ”Spider Man 3-D” er nok den mest populære. Vil du bli våt, er det bare å bli med ”Jurassic Park River Adventure”. Nyhet 2006: ”The High in the Sky Seuss Trolley Train Ride”.
Mellom Universal parkene ligger “Universal City Walk Orlando” som har et pulserende natteliv inkludert “Hard Rock Live”, ”Jimmy Buffet’s Margaritaville”, ”Bob Marley – A Tribute to Freedom” og Orlando’s nyeste nattklubb “The Red Coconut Club”.
Her bygges også nå en stor scene for å ta i mot det spektakulære showet ”Blue Man” i juni 2007.

 

 

RELATERTE ARTIKLER

Estepona – pris redusert fra € 2.050.000!

Til salgs: Nydelig penthouse med panoramautsikt i Esteponas mest eksklusive beachfront-bebyggelse!

Geilos best bevarte hemmelighet

I skyggen av gigantene Bardøla, Vestlia og Dr Holms Hotell ligger Geilo Mountain Lodge som en av Geilos...

Hellas: Naturlig skjønnhet og uvanlig dyreliv

Fra det pittoreske og vakre landskapet i Thrace til de dramatiske kløftene i Zakynthos – Hellas byr på...

REIS utgave 4/2020 gratis tilgjengelig nå!

Tips for fantastiske steder i Norge du kan besøke i høstferien – og inspirasjon for reiser ut av...

Pikk & pakk i Pompeii

Jeg har gledet meg til dette i en mannsalder, men må innrømme at opplevelsen tar en uventet retning:...

HELSE & VELVÆRE – SPA – THERMISKE KILDER

Velvære gjelder ikke bare psykisk helse. Det er en generell følelse, en indre glød av helse, kraft og...

Kategori
AnnonsørinnholdHellas