På cruise med Star Clipper i Andamansjøen

Når skipets motor ikke brukes, kan en lytte til vinden og havet.
Star Clipper for anker ved Koh Ta Chai. De fleste dager vil vi ankre opp ved spennende øyer, vakre strender eller byer som byr på opplevelser.

Reis er på en ukes seilas med seilskipet Star Clipper, fra Phuket i Thailand til Singapore. Vi vil, i dagene fremover la våre lesere ta del i seilasen.

Tekst og foto Terje Engø

Seilasen startet lørdag kveld fra Phuket, hvor vi ankom med Thai Airways direkte fra Oslo til Bangkok, og så videre til Phuket.

Seilas, men også cruise

På morgenen nærmet vi oss Koh Ta Chai etter en stille natt hvor vinden tok oss frem over havet.

«Seilklippen» er klippen med den eiendommelige steien døpt.

Det er tidlig morgen. Litt dønning kommer inn fra vest og skaper litt bevegelse i skuten. I løpet av natten har vi seilt gjennom kraftige tordenbyger. Dekket er fortsatt vått. Jeg merket lite i lugaren til sterk vind og regn, annet enn da da vind tok tak i seilene og krenget skuten litt over mot styrbord. En seilas med en ekte seilskute, er noe annet enn et tradisjonelt cruiseskip. Når skipets motor ikke brukes, kan en lytte til vinden og havet, og en kan kjenne kraften i vinden som fyller seilene.

 

95 privilegerte passasjerer

Om bord på Star Clipper er vi 95 passasjerer og et mannskap på 78. Om alle lugarer var fulle ville vi vært 170 passasjerer. Passasjerene er fra hele verden, fra Australia, via USA til rekke europeiske land. De fleste passasjerene er i aldersgruppen 30 til 50 år. Mange med erfaring som

passasjerer på mange cruiseskip. Her vil de oppleve noe nytt. Å være en del av et skip som ikke trosser naturens krefter, men bruker dem. Vi er blant de privilegerte få som får oppleve Andamanhavet, nå før monsunen setter inn med vind og kraftige regnbyger. Da skifter Star Clipper til farvann ved Bali, hvor været er perfekt for cruise med seilskip.

Formidabel utsikten ned mot stranden fra «Seilklippen» på Koh Ta Chai.

Star Clippers og Thai Airways

I går kveld, etter mørkrets frembrudd, lettet vi anker fra Patongbukten i Thailand. Etter velkomst på dekket, med cocktail og snacks, var det innlosjering i skipets svært luksuriøse lugarer. Hvem hadde vel i seilskutetiden våget å drømme om lugar med dobbeltseng, eget bad, og en tjener som kunne kalles på hva enn en måtte ønske.

 

Her serveres det innbakt laks.

Tid for en god lunsj før en drar inntil en vakker strand.

Reis deltar på en seilas arrangert av Star Clippers, Thai Airways og PR-byrået Nordic Spirit United. Når dette skrives ligger vi ved øya Koh Ta Chai, en del av øygruppen Similianøyene i Andamansjøen. På programmet står bading på en kritthvit strand på øya, eller snorkle blant fargerike tropiske fisk langs klippene. Øygruppen er en nasjonalpark og alt som lever her er fredet. Det gjelder også dyrelivet på land.

 

 

 
Neste anløp Ao Phang Na

Vi valgte både å snorkle og noen timer på Koh ta Chai. Fra utsiktspunktet «Seilklippen», en enorm stein oppe på sandsteinsklipper, som ikke andre enn guder kan ha løftet på plass, nøt vi utsikten over havet og stranden. På vei opp møtte jeg flere vakre ekorn, og på vei ned en stor varan som lusket rundt på jakt etter noe å spise.

Ekorn fulgte nyskjerrig med. Kanskje håpet de vi mistet noe spisende.

Når dette skrives går det mot kveld og solnedgang. I morgen anløper vi Ao Phang Na i Krabibukten. Før det venter det en cocktail i baren på dekk nå mens solen går ned. Deretter en deilig middag, og kanskje noen timer under glitrende stjerner.

Fakta om Star Clipper

Star Clipper, bygget i Ghent i Belgia I 1991 og 1992, er et moderne skip, samtidig som det er en gjenskapning av et klassisk «fullrigger»,  en type seilskuter som dominerte de store handelsrutene på verdenshavene på store deler av 1800-tallet.

Skipet som er ett av to søsterskip, de de første slike skip bygget siden 1911. Begge er fullriggere med fire master. Med en lengde på hele 115,5 meter og seil med et samlet area på 3365 kvadratmeter, er det imponerende skip.

Rederiet er for øvrig en realisering av svenske Mikael Krafft, som lenger etter seilskutetidens slutt, har lykkes i å skape et lønnsomt seilskuterederi. I tillegg til Star Clipper og søsterskipet Star Flyer, driftes også skipet Royal Clipper. Denne fullriggeren er hele 134 meter lang og har en passasjerkapasitet på 227. Det er den største skuten med fem master bygget siden den tyske seilskuten Preussen ble bygget i 1902. Seilene har et samlet areal på hele 5000 kvadratmeter.

Les mer om seilskuten Star Clipper her.

I morgen anløper vi Ao Pang Nga.

Om bord er det store dekk med god plass for de som vil sole seg og to svømmebasseng. Det er en utendørs bar og en pianolounge. Ønsker en så tilbys det thai massasje, utstyr til ulike former for vannsport, guidede turer i land, dykking med maske og snorkel ved flotte korallrev, eller scubadiving for de som ønsker å forsøke det.

Solnedgang i Andamanhavet. Skyene varsler at det nærmer seg tid for monsunen som bringer regn og vind.

RELATERTE ARTIKLER

KEY LARGO, Florida Keys

Når du kjører fra Floridas fastland, kommer du inn til Florida Keys og den 125 kilometer lange subtropiske...

Årets høydepunkter i Danmark

2021 byr på flere nye attraksjoner, jubileer og opplevelser. Her en oversikt over de 10 største.

Reiserådet forlenges – dette må du vite om forsikring

Tirsdag forlenget norske myndigheter det globale reiserådet til 1. mars. Her er noen råd til deg som klør...

Etter pandemien: Tid for charter!

Men hvilke destinasjoner vil bli mest etterspurt, og hva gjør turoperatørene for at kundene skal føle seg trygge?

Slik gjør du din Las Vegas-ferie magisk

Las Vegas er en populær feriedestinasjon blant norske turister. Det er det mange gode grunner til. For det...

REIS 6-2020 ute nå – helt gratis!

Så lenge pandemien varen vil REIS åpne sine spalter for alle reiseinteresserte. Her finner du derfor den nyeste...

Kategori
FeaturedNyheterReportasjerVerden