Mekongfloden – alle elvers mor

En reise langs Mekongflodens bredder er en uforglemmelig opplevelse

Mekongfloden mellom Nognkhai og Chiang Khan.

Mekongfloden begynner som en bekk i fjellene lengst oppe i Tibet. Derfra renner den gjennom Kina, Laos, Thailand. Kambodsja og Vietnam. Navnet betyr «alle elvers mor», og hvilken mor.  Hennes vann gir mat og arbeid til nesten hundre millioner mennesker. Til deg og meg gir hun spennende og vakre opplevelser.

 

Tekst og foto Terje Engø

[email protected]

 

Er du i Sørøst-Asia er hun en opplevelse du bør få med deg. Ett møte med en mektig livgivende mor. Et møte med vakker natur, spennende kultur og ikke minst en kulinarisk opplevelse av lokal mat der hvor det er langt mellom restauranter som tilpasser sine retter til vestlige ganer.

Fiskerne må mange steder manøvrere med forsiktighet. I dype renner kan det være sterk strøm, – og forholdene varierer.

Fiskere i soloppgang på Mekongfloden.

Mekongfloden er verdens tolvte lengste elv. En fantastisk elv som gir vann til dyrking av ris, grønnsaker og frukt.

I regntiden flommer den innover land og legger igjen næringsrike salter. Når vannet trekker seg tilbake blir breddene til frodige grønnsakhager. Navnet Mekong betyr Elvenes (kongh) Mor (Mae). Selv om moren noen ganger kan være vred når regntiden åpner himmelens sluser for mye, en hun mest snill og grei, og sørger for de mange som borlangs hennes bredder.

 

Enorm fiskeproduksjon

Kanskje størst er flodens verdi som spiskammer og vannkilde. Hvert år produseres det 2,6 millioner tonn fisk i elva og sidevassdragene. Til sammenligning eksporterte verdens nest største fiskeeksporterende land, Norge, cirka 2,7 millioner tonn fisk i fjor.

Fiskeproduksjonen i Mekongfloden omfatter over en million tonn oppdrettsfisk som produseres nede i deltaet der floden møter Sør-Kinahavet i Vietnam. Ferskvannsmallen pangasius som produseres helt nede i elvedeltaet, der floden går ut havet i Vietnam, finner veien helt til frysediskene i supermarkedene her i Norge.

Soloppgang over Laos, en mil sør for Nakhon Phanom

Lenger oppe i elven finner vi Tonleelven som kommer fra Tonleinnsjøen i hjertet av Kambodsja. Dette sidevassdraget til Mekongfloden produserer alene over 600.000 tonn fisk i gode år. Det er mer enn hva Norge noen gang har fisket av torsk.

Ikke noe elvesystem i hele verden produserer mer fisk enn Mekong. Men selv om det bare er relativt få fiskeslag som legger grunnlaget for den den enorme produksjonen, mener forskerne at det finnes rundt 1200 fiskeslag i vassdraget. Noen av fiskene er enorme i størrelse. Den største, kjempemallen, blir nesten tre meter lang og kan veie 350 kilo. Dessverre er den truet av utryddelse.

 

Store demninger forstyrrer

I Mekongfloden kan du oppleve å se ferskvannsdelfiner (Irrawaddy-delfiner). Dette bildet er tatt ved Kratie i Kambodsja.

Alle elvers mor er livsgrunnlaget for bønder og fiskere. Hun er en god mor.

I Norge finner vi vindskjeve trær. I Mekong er de vannskjeve.

Den gamle moren lider. Nye demninger og kraftverk bygges i sideelver. I Kina er floden stengt av fire demninger- Den nyeste Xiaowandemningen ble ferdigstilt i 2013. Nuozhadudemningen skal stå ferdig i 2017. Fordi med interesse for tall kan størrelsen på vannmassene demningene skal kontrollere illustreres med effekten til kraftverkene flodens vann sendes gjennom. Xiawandemningen produserer 4 200 MW, mens den nye Xiaowandemningen skal produsere 5 850 MW. Til sammenligning produserer Norges største kraftverk Kvilldal Kraftverk som får vann med fallhøyde på over 600 meter bare 1480 MW.

Bygging av demninger reduserer de viktige flommene i regntiden. På smale steder stiger elven tradisjonelt rundt ti meter i regntiden. De enorme vannmassene vasker bort skitt og slam fra viktige gyteplasser. Men de store demningene holder tilbake mye av flomvannet og gyteplassene til mange fiskeslag gror igjen.

I den del av elva som passerer gjennom Laos og Kambodsja lever det også Irrawaddydelfiner. Disse ferskvannsdelfinene er også utrydningstruet.

 

Fra Chiang Khan til Paxe

Nyt en tom yam phla – fiskesuppe ved Mekongfloden i Jiang Khan.

Middag, lunsj eller bare en kopp te. Det viktigste er den vakre utsikten over elven.

Selv om den gamle damen skranter, er floden fortsatt en opplevelse. I Thailand kan du kjøre hele 850 kilometer langs flodens bredder. Du kan starte turen fra småbyen Chiang Khan et par timers kjøretur vest av Nongkhai, en viktig overgang på grensen til Laos. Hit kommer du enklest med buss fra Bangkok. Derfra kan du følge floden nedover til der elven igjen dreier inn i Laos ved grensepasseringen til den laotiske byen Pakse. Det er en lang tur, men virkelig en opplevelse.

Men før reisen langs floden begynner, bruk noen dager i Chang Khan. Dette er en by med tradisjonelle thailandske trehus. Langs elvebredden i Chang Khan kan du finne små restauranter hvor du kan nyte god mat, kanskje en kopp te, eller en tradisjonell fiskesuppe, – tom yam phla.

 

 

Les mer: Shinsen Fish Market – et mekka for sjømatelskere

 

Nongkhai og Vientiane

Fra Chiang Khan reiser du først til Nongkhai, den første viktig grenseby på vei nedover lngs floden. Noen steder flyter Mekongfloden rolig og

Fra Nongkhai kan du krysse floden over broen som tar deg til Vientiane, hovedstaden i Laos.

Mange steder krsser passasjerbåter frem og tilbake over floden. Noen steder blir du tillat å krysse. Men det er ofte ikke tillat å gå i land.

stille gjennom terreng med lave skogkledde åser. Andre steder er floden en kilometer bred, grunn og ikke brukenes for transport med båter. Bare små fiskekanoer drar her nytte av floden i perioder når høy vannstand ikke skaper frådende stryk. Fiskerne setter ut ruser og garn. Fisken tørkes eller selges fersk på lokale markeder.

Er det tid, bruk en stopp i Nongkhai til å krysse over grensen til Laos sin hovedstad Vientiane. En vakker by i et land hvor det fortsatt ikke er masseturisme. Visum får en på grensen til Laos. Nongkhai har en rekke flotte templer. Det er en travel by, med mange overnattingstilbud i alle prisklasser. Det skyldes at mange utlendinger reiser til Vientiane for å fornye sine thailandske oppholdstillatelser.

Et annet thailandsk eventyr: Koh Lipe – Thailands ukjente perle

 

Det kjente tempelet Phra That Phanom

Fra Nongkhai snor floden seg i nordøstlig retning. Hele tiden er floden også grense mot Laos. Ved Bueng Khan dreier floden så sørøst ned til Nakon Phanom. Dette er en annen by som fortjener en stopp. Her er det i den tørre årstiden gode badeplasser i floden. Du finner også tempelet Phra That Phanom som besøkes av flere hundretusen thailandske pilgrimer hvert år.

Fra Nakon Phanom renner floden nesten rett sydover før floden dreier mer østlig og forsvinner inn i Laos ved byen Pakse. Før du kommer så langt som Pakse, kommer du til byen Mukdahan. Her er det en annen «Vennskapsbro» som går over til den laotiske byen Savannaketh. Mukdahan har et stort spennende elvemarked, «Det sørøstasiatiske marked». Her kan du være heldig å finne flott håndtverk, god mat, og mye skrot som omreisende torghandlere har importert fra Kina. Her er brukte klær, suvenirer, verktøy, og kanskje noen små nyttige ting du trenger på reisen. Har du lyst på en fin opplevelse kan du leie din egen longtailbåt for en tur på floden. Bare husk å prute, enten du er på markedet eller skal ut på floden.

 

Les mer: Slipp løs en fugl for lykkens skyld
Mye å oppleve langs Mekongfloden

Sør for Mukdahan kommer en til der den store sideelva Moon renner inn i Mekongfloden ved byen Khongjiam. Moon og Mekong har svært ulik farge på vannet og derfor kalles Mekongfloden her for Menam song si, – den tofargede elven. I området er det en rekke nasjonalparker som er verdt et besøk.

Det er utenfor de store byene du kan oppleve floden på sitt beste. Se fiskere som forserer stryk i små kanoer og se soloppgangen når sola kommer opp over Laos. Noen steder er det grensepasseringer som bare er åpne for lokalbefolkningen på hver side av floden. Disse har et eget «grensepass». Dette er en viktig ordning for å skape handel over grensen, og ikke minst for at menneskene på hver side av floden skal kunne opprettholde kontakt med hverandre. En grense er politisk. Menneskene på hver side av en grense er ikke forskjellige. Og spør du, hender det at du får et dagspass som gjør at du kan krysse grensen på dagstur.

En vakker flod. Her i skumringstimen. fotografert ovenfor Nongkhai.

Hoteller og gjestehus

Mange steder vil du finne både flotte resorter og hoteller like ved flodens bredder. Andre steder må du ta til takke med mindre gjestehus eller små bungalower. Alt har sin egen sjarm, … langt vekke fra støyende og pulserende byliv i landets storbyer.

Når du sitter på kvelden og ser vannet sige forbi, kan det være interessant å se for seg hvor mye vann floden fører ut i Sør-Kinahavet. Hele 475 kubikkilometer hvert eneste år. Vannet som rant ned av fjellene i Tibet når aldri havet. Det fordamper, eller føres ut på rismarker. Litt drikkes, noe brukes til industri, det meste til landbruk. Men hele veien mot havet kommer det inn vann fra nye sideelver som sørger for at floden bare vokser og vokser.

Alle elvers mor gir liv til nesten hundre millioner mennesker. Når du reiser langs floden vil den ikke bare gi deg liv, men gi deg flotte minner som vil vare hele livet ut.

 

 

Praktisk

 

Fra Norge til Thailand

Norwegian og Thai Airways flyr direkte.

Skal du reise langs Mekongflodens bredder er det mest praktisk med fly til Bangkok. Norwegian og Thai Airways har direkte flyvning fra Oslo.

Det er mange mange selskaper tilbyr billetter til Bangkok, så det er bare å sammenligne priser og flytider. Husk at det koster å mellomlande lenge på flyplasser.

Direkte fly blir ofte rimeligere enn en rute med flere flybytter, selv om flybilletten koster litt ekstra. I tillegg er det atskillig mer behagelig å slippe stressende flybytter.

 

Komme seg rundt

Reis med luksusbusser med «bussvertinner».

Det finnes svært gode bussforbindelser til de fleste steder i landet. Du kan velge mellom flere prisklasser, – og om du vil sitte i flotte busser med mindre enn 30 «businessklasse»-seter og mat og drikke servert.

Også med tog er det svært mange klasser. Noen tog stopper nært sagt over alt, og selgere kommer på toget for å selge mat og drikke. På andre tog serveres det mat og drikke, og stoppene er få.

Selv på lengre strekninger kan drosje være fornuftig. Regn med å betale cirka 15 til 20 kroner per mil om du velger drosje. Da kan du stoppe og få sett ting underveis. Er dere flere som kan dele på drosjen vil for eksempel 40 mil ikke koste mer enn 150 til 200 kroner per person om dere er fire passasjerer.

 

En pute å legge hodet på

Selv luksus er rimelig, men hosteller er enda rimeligere.

Det er aldri vanskelig å finne hotell eller gjestehus i Thailand. Det er sjelden noe å tjene på å prute på overnatting ved ankomst. Prisene som tilbys på nett er lave.

Hotell får du i Bangkok fra 150 til 200kroner natta for dobbeltrom. Vil du bo luksuriøst ved elven eller i Sukhumvitområdet kan du regne med å betale alt fra 600 kroner til et par tusen kroner.

Rimelige gjestehus og hosteller koster ned i 60 – 70 kroner per natt per person. Men en har mye igjen for å velge noe litt dyrere, gjerne aircondition og frokost inkludert. Ute i provinsene er hotellprisene ofte godt under halvparten av Bangkok.

 

Uten mat….

Thailandsk mat er en fest for smaksløkene.

Det er sjelden vanskelig å finne god mat i Thailand. Restauranter finnes i alle prisklasser. Dyre restauranter for turister serverer ofte mildere mat enn de som har thailendere som viktigste kunder.

Ofte blir du spurt om du vil ha maten sterk eller mild. De fleste lærer seg å spise sterkt i løpet av få dager. Men en lærer også raskt hvilke retter som er sterke og hvilke som er milde.

Det thailandske kjøkken er en opplevelse så stor at det alene er grunn til å reise til landet. Om du vil bli mett for 15 kroner eller 150 kroner er opp til deg. Det serveres mat i alle prisklasser, og lndets gatemat er kjent for både kvalitet og smak.

 

 

 

 

 

Kategori
AsiaReportasjerThailandVerdenVietnam

RELATED BY

  • Quiz: Hvor mye kan du om ferielandet Tyrkia?

    Tyrkias popularitet som ferieland er på vei mot gamle høyder. Hvert år valfarter norske turister til middelhavslandet. Men hvor mye kan gjennomsnittsturisten om ferielandet Tyrkia? Test deg her. Tyrkia er en...
  • Ta raskeste vei med båt i Bangkok

    Reis med båt på kanalene i Bangkok! Bangkok kalles ofte Østens Venezia. Men en ting er sikkert, å seile med en gondol i Venezia og en kanalbåt i Bangkok...
  • Slik tar du deg frem i Bangkok

    Bangkok er en enorm by. Det offisielle innbyggerantallet er 8,3 millioner (2010). I dette tallet inngår ikke flere millioner som arbeider på byggeplasser, veiprosjekter, restauranter, som hjemmehjelper og i...
  • Direkte til Tel Aviv – byen hvor natten lever

    Pulserende nattklubber, åpne til morgensolens stråler feier ned fra Judeafjellene. Hippe barer, trendy vannhull med levende musikk. Velkommen til Tel Aviv, byen som aldri sover. Nå tar Norwegian deg...
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com