Malakka – den gamle sjørøverbyen

Den store øglen vannvaran kan du treffe midt i Malakka by. Grusomme klør, og en kjeft som kan knuse bein, – den er likevel fredeligere enn mange av de...

Bygningene langs elva er malt av lokale kunstnere.

Den store øglen vannvaran kan du treffe midt i Malakka by. Grusomme klør, og en kjeft som kan knuse bein, – den er likevel fredeligere enn mange av de som før holdt til her i Malakka, – sjørøverne. De lå her og ventet på handelsskip som kunne plyndres når de seilte gjennom Malakkastredet.

 

Tekst Emil Andre R. Engø
Foto Emil Andre R. Engø og Terje Engø

Den malaysiske byen Malakka ligger like ved det berømte stredet Malakka. På den ene siden ligger Indonesia, på den andre Malaysia. Før Adenbukten ble kjent på grunn av somaliske pirater, var Malakkastredet der faren for å møte pirater var størst i verden. Fortsatt er det kriminelle som holder til i området hvor det er lett å skjule seg i ugjennomtrengelige mangrovesumper.

Melakka ligger i et sumpområde. Kanaler renner gjennom hele byen.

Stredet er verdens mest trafikkerte farvann, og det passerer hvert år over 50.000 handelsskip. På det smaleste er det 80-90 kilometer lange stredet bare 2,5 kilometer.

Fortsatt er det sjørøvere

Senest 19. mai i år ble et tankskip bordet av seks pirater, – eller ranere som det heter i rapporten. Mannskapet klarte denne gangen å jage dem. De siste årene har flere store skip blitt kapret og så gjemt bort i sumpene på indonesisk side. Der har lasten blitt fjernet og skipet løslatt. Piratene er neppe fra Malakka, men kriminelle som holder til i sumpene på indonesisk side.

Går en tilbake noen hundre år var byen en av verdens viktigste sjørøverbyer. Nå æres sjørøverne med sin egen «sjørøverpark».

Malakka er en fargerik kulturhistorisk viktig by. Den har vært under portugisisk, nederlandsk og britisk styre. I dag er byen som har litt under en million innbyggere, erklært som en del av verdensarven og beskyttet av UNESCO.

 

Små trange gater

Båter frakter både lokale og turister gjennom kanalene

Det historiske suset over bebyggelsen i de eldste bydelene er til å ta og føle på, når en rusler i de små trange gatene. Her er gater i tradisjonell kinesisk stil, gater med bygg preget av portugisisk og britisk kolonialistisk stil. Og kanskje er det nederlendere som er årsak til at elva som snor seg innover i byen er full av båter.

Her er kirker satt opp av ulike koloniherrer, kinesiske og hinduistiske templer, moskeer, gamle handelsbygg og en mengde med museer som forteller om ulike deler av byens spennende historie.

Kinesisk handelskoloni

Malakka ble grunnlagt av kinesere som stasjon for krydderhandelen med den indonesiske øygruppen Molukkene, som tidligere var kjent som Krydderøyene. Øygruppen består av rundt tusen øyer og ligger mellom Sulawesi, Timor og Ny-Guinea. Byen fikk etter hvert en stor havn hvor arabere, indere og kinesere kjøpte og solgte varer. Frem til 1400-tallet var byen en liten kinesisk handelskoloni. Siden ble den kontrollert av en hinduistisk malaysisk sultan som i 1411 konverterte til Islam.

Bygningene i Malakka er særegne

I 1511 erobret portugiseren Afonso de Albuquerque byen og fordrev sultanen. Fra 1511 til 1641 var Malakka under portugisisk kontroll.

Deretter med noen få avbrudd styrte Nederland før Storbritannia fikk kontroll i over byen i en byttehandel med Nederland. Etter først å ha blitt styrt av britiske East India Company ble landet kritisk kronkoloni frem til Malaysia ble uavhengig i 1957.

Fargerike rickshaws

Byens rike historie setter fortsatt preg på mer enn byens arkitektur.  Dette er en flerkulturell by hvor mange kulturer lever side om side. De største gruppene er malayer, kinesere og indere.

Rickshaws dekorert i prangende farger, med blinkende lys og musikkanlegg cruiser rundt i gatene på jakt etter turister som vil ha en sightseeing tur. Du kan velge om du vil bli lurt med på en kort og dyr tur, eller om du vil prute og få en lang og billig tur. Blir du ikke enig om pris med den første, er det utallige andre rickshaws som vil ha deg som passasjer.

Rickshaws med passasjerer

Det er når solen har gått ned at Malacca virkelig våkner. Hovedgaten i den historiske bydelen, Jonker Walk, går fra å være en alminnelig gate til et marked hver fredag, lørdag og søndag. Her er gateartister, matboder og selvfølgelig utallige suvenirselgere. Mange selger antikviteter og gamle mynter av heller tvilsom alder.

Langs elven ligger restauranter og små koselige kafeer på rekke og rad. De fleste har fasader er malt av lokale kunstnere, og kan nok gi inntrykk av at hippietiden fortsatt ikke er over her.

Digre elvevaraner

Har du øynene med deg vil du snart oppdage at det er mer enn bare mennesker som bor i byen. For i elven som går innover i byen og nede i mangroveområdet ved elveutløpet ser du varanene. Den største så jeg i en av de utallige kanalene som frakter vekk regnvann. Tropiske regnskyll kan slippe ned flere titalls millimeter med regn i løpet av få minutter. Heldigvis sørger kanalene for at vannet forsvinner raskt.

Varanene bruser og slår med halen om du kommer for nært. Hold deg på avstand!, – selv om de som oftest finner det fornuftig å dukke ned i vannet og forsvinne om du kommer for nært.

Store varaner dukker opp i bykanalene rett som det er!

De første varanene, noen små søte øgler med en snau meters legnde, så jeg da jeg dro på båttur oppover elven. Ett lite elvecruise hører med. Ikke bare for å få øye på varaner, men mest for å få se de fargerike dekorerte husene langs elvebredden.

Senere da jeg satt på en kafe ved elvebredden, fikk jeg se de første virkelig store varanene. De var rundt et par meter lange. Etter hvert lærte jeg å hvordan jeg skulle få øye på dem. For ofte lå de stille, bare med øyner og litt av snuten over vannet. Hadde jeg ikke visst bedre, kunne jeg forvekslet dem med krokodiller. Når det er sagt, så forekommer det også en og annen krokodille i sumpene utenfor sentrum. Men de er sky, og våger seg ikke oppover elva.

Verdens nest største øgle

Flere ganger kunne jeg sitte nede ved elvebredden, eller sjøen, og var jeg stille kom varanene nesten helt bort til meg. De største var kanskje to og en halv meter. De kan ble hele tre meter lange, og det er ikke uvanlig at voksne varaner veier rundt femti kilo. Det påstås at det er fanget vannvaraner med en vekt på hele nitti kilo.

Den største så jeg i en flomkanal like utenfor hotellet. Øglene vandrer gjennom systemet av store rør og åpne kanaler på jakt etter mat. De spiser åtsler, og håper nok på å finne noen fugle- eller rottekadavre. De fanger også fisk og slanger. Bare den fryktede Komodoøglen som lever på den indonesiske øya Komodo blir større. Men i motsetning til Komodøglene er ikke den asiatiske vannvaranen farlig for mennesker.

Varanene er et populært fotomotiv i byen

Ikke bare en historisk by

Selv om Malakka er mest kjent på grunn av museer, historiske bygninger og det multikulturelle samfunnet, er det samme tilbud som i enhver moderne by. Her er store kjøpesentre og moderne supermarkeder.

Ett 110 meter høyt tårn, kjent som Malakkas utsiktstårn, ligger like utenfor det historiske området. Her heises du opp og ned. Utsikten er fantastisk, over byen og utover Malakkastedet. Heldigvis er det neppe noen som ser sjørøverskuter på vei inn mot land. Nå er det varanene som regjerer i sumper og kanaler.

 

Hvordan komme dit

Malakka ligger ved Malaysias sør-vestkyst. Den letteste måten å komme seg til Melakka på er å fly til Malaysias hovedstad Kuala Lumpur. Herfra kan du ta taxi i rundt to timer, eller buss og tog i 3-4 timer til Melakka. Et annet alternativ er å ta fly til Singapore og enten taxi eller kollektivtransport til Melakka. Denne ruten er litt lengre.

Både KLM og Qatar Airways flyr til Kuala Lumpur fra Oslo med henholdsvis mellomlanding i Amsterdam og Qatar. Billettpriser ligger typisk rundt 5000,- kroner tur/retur.

Til Singapore flyr både Norwegian og Qatar Airways fra Oslo med billetter fra 4300,-.

 

Overnatting

Hoteller er billige i Malakka. Du kan få virkelig flotte hoteller med tre og fire stjerner sentralt i byen fra 300-500 kroner.

Prisnivå

Malaysia er et billig land. Spiser du på små restauranter hvor de lokale spiser får du hovedretter fra 20-30 kroner. En treretters middag koster gjerne 60-100 kroner. En øl koster 20-30 kroner på barer og restauranter.

Lokal kollektivtransport er rimelig. En billett på bussen koster rundt 10 kroner. Taxi får en for omtrent 30 kroner milen.

 

 

Kategori
AsiaMalaysiaReportasjerVerden

RELATED BY