Spørsmål og svar

Hva synes du om REIS? Har du ris eller ros, eller har du et reisemål du ønsker å vite mer om? Har du tips til bra hoteller, restauranter eller...

Billig boutiqe-hotell

SPØRMÅL: Hei REIS. Vet dere om et bra boutiqe-hotell i Hong Kong som koster under tusen kroner per natt?

Hilsen Rikki

SVAR: Hei Rikki. Selv har jeg ikke stor erfaring med Hong Kongs fasjonable hoteller, men det går rykter om at «The Minden» (+852 2739 7777, www.theminden.com) er et særdeles godt og rimelig alternativ. Hotellet har 64 vakkert dekorerte og rene rom med dobbeltsenger. Prisen begynner fra cirka 600 kroner rommet, men det lønner seg som alltid å være tidlig ute.

Hotellet ligger i den lille og livlige gaten Minden Avenue, kun en femminutters tur fra alle butikkene på Nathan Lane og ti minutter fra fergen Star Ferry som går til øye Hong Kong.

Et annet alternativ skal være det nyåpnete Philippe Starck-designede hotellet Jia Boutique (+852 3196 9000, www.jiahongkong.com). Dette er litt dyrere enn tusenlappen du ønsket å bruke, men du trenger ikke å legge på mer enn en hundrelapp. Selve hotellet befinner seg på Honk Kong-øya og har 54 rom.

Hilsen Erlend

Indisk uvær

SPØRMÅL: Kjære REIS. Når starter monsunen i India?

Hilsen Bjørg

SVAR: Hei Bjørg. Som du vet blir det vanskeligere og vanskeligere å forutsi verdens værfenomener. India har to monsuntider, og den første monsunen skal i utgangspunktet starte lang sør i landet i begynnelsen av juni.

Den går deretter nordover og har dekket det meste av India i slutten av juli, men kan vare lengre. Monsunen fra nordøst rammer landet fra rundt oktober til desember. Tiden mellom de to monsunene er tørr og veldig varm, med temperaturer over 45 °C i mange områder. Denne perioden kalles brannstjernetiden i Sør-India.

Hilsen Erlend

Vanskelig å finne frem

SPØRMÅL: Til redaksjonen. Når jeg er inne på www.reis.no synes jeg det er vanskelig å finne fram, og jeg får opp få relevante treff når jeg søker på destinasjoner. Jeg synes sidene ser fine ut, men det hjelper lite hvis ikke informasjonen og treffene forbedres. For øvrig vil jeg takke for et fint magasin!

Hilsen Else Turid

SVAR: Hei Else Turid. Du har helt rett, treffene på www.reis.no har vært altfor få. Vi har endelig fått mer ressurser til å bygge opp nettsiden vår, og nå ligger de fleste artiklene fra de siste tre årene ute. Dessuten er de også blitt linke

t på en bedre måte så søkene og søkeresultatene står i stil til hverandre.

Vi holder også på med å legge ut artikler fra tidligere årganger av REIS og håper å være ferdig med dette i løpet av sommeren. Da skal det være mulig å hente fakta, tips og inspirasjon fra sidene våre, som jo Magasinet REIS er kjent for. Håper

du vil få glede av nettsidene våre i tiden som kommer, og vi tar gjerne i mot respons på sidene våre

– negativ som positiv.

Hilsen Erlend

Farlig å fly?

SPØRMÅL: Hei REIS. Hvor farlig er det å fly og hvilke flytyper er oftest innblandet i ulykker? Og når skjer de fleste ulykkene?

Hilsen Bjørn

SVAR: Hei Bjørn. Det er mange rundt om i verden som igjen har fått næring til flyskrekken sin etter den forf

erdelige ulykken med Air France-flyet nå nylig. Men all statistikk viser at det å fly er en veldig sikker transportform. På dinside.no sto følgende fakta nylig å lese:

«Det har blitt betraktelig tryggere å fly de siste 40 årene. På begynnelsen av 60-tallet var antall ulykker for kommersielle flyvninger cirka 50 per million avganger, mens tallet i 2004 var nede i rundt to ulykker per én million avganger.

Det kan tyde på at denne positive utviklingen også fortsetter, statistikken viser at i perioden 1998 til 2007 var dødsfallsraten 0,5 per én million flyavganger.

Merk at denne statistikken omhandler ulykker der resultatet har vært hull loss, tap av flyet, det vil si at ulyk

ken har vært så alvorlig at flyet ikke har kunnet repareres, eller rett og slett at flyet aldri har kommet til rette. Det behøver ikke bety at liv har gått tapt, selv om det er sannsynlig. (I Air France-ulykken i august 2005, der flyet styrtet i Toronto, overlevde alle passasjerene. Flyet ble totalvrak, altså vil ulykken registreres i kategorien hull loss.) Boeings rapport har en oversikt over ulykkesraten fordelt på flytype fra 1959 til 2007.

Av flytyper som fortsatt eksisterer i dag, er det 707/720 som har høyeste ulykkesrate med 8,72 per én millon avganger. Deretter kommer Douglas DC-8 med en rate på 5,92. Så Fokker F-28 med en rate på 4,55. Ingen av disse flyene er lenger i produksjon. Merk at denne statistikken ikke egentlig sier noe om at noen flytyper er mer ulykkesutsatte enn andre. Statistikken sier ingenting om vedlikeholdet av flyene og alderen på dem da de styrtet.

De fleste flyulykker med dødelig utfall i perioden 1998 til 2007 har skjedd under take-off og første del av klatringen, eller under siste nedstigning og landing. 29 prosent skjedde under take-off og klatring, 22 prosent under siste del av nedstigning og landing. 19 prosent av flyulykkene med dødelig utfall skjedde mens flyet lå i cruisinghøyde.»

Håper dette svaret kan hjelpe litt på den begynnende frykten rundt om i landet.

Hilsen Erlend

RELATERTE ARTIKLER

Estepona – pris redusert fra € 2.050.000!

Til salgs: Nydelig penthouse med panoramautsikt i Esteponas mest eksklusive beachfront-bebyggelse!

Geilos best bevarte hemmelighet

I skyggen av gigantene Bardøla, Vestlia og Dr Holms Hotell ligger Geilo Mountain Lodge som en av Geilos...

Hellas: Naturlig skjønnhet og uvanlig dyreliv

Fra det pittoreske og vakre landskapet i Thrace til de dramatiske kløftene i Zakynthos – Hellas byr på...

REIS utgave 4/2020 gratis tilgjengelig nå!

Tips for fantastiske steder i Norge du kan besøke i høstferien – og inspirasjon for reiser ut av...

Pikk & pakk i Pompeii

Jeg har gledet meg til dette i en mannsalder, men må innrømme at opplevelsen tar en uventet retning:...

HELSE & VELVÆRE – SPA – THERMISKE KILDER

Velvære gjelder ikke bare psykisk helse. Det er en generell følelse, en indre glød av helse, kraft og...

Kategori
AnnonsørinnholdHellas