SOM PÅ SKINNER FOR EUROPEISKE TOG?

Er toget det nye flyet i Europa? Nja. Men kanskje snart. Om noen år finnes det raskere tog, bedre bestillingsmåter og fri konkurranse mellom de europeiske togselskapene – om...

Tenk deg att du skal reise med tog fra Oslo til Paris. Du slår på PC’n, finner et godt tilbud og bestiller din internasjonale togreise med bare et tastetrykk. Slik kan det bli om bare få år. Men fremdeles er det betydelig mer kronglete. Nå kan det derimot virke som om jernbanen innenfor EU gå mot en renessanse. Ett Europa Den europeiske jernbanelobbyen jobber nemlig med å binde sammen kontinentets metropoler med høyhastighetstog. EUs såkalte tredje jernbanepakke åpner Europas jernbanenett for fri konkurranse for internasjonal persontrafikk fra den 1. januar 2010. I praksis drøyer det nok ytterligere minst ett par år før de nasjonale togselskapene har gitt slipp på sine monopol, og nettverket fungerer. Og det er først da vi kan få et deregulert togmarked og et billett- og bestillingssystem lik det flyselskapene har i dag. På kontinentet ligger den tekniske utviklingen av jernbanen langt fremme. Gjennom et samarbeid i regi av organisasjonen Railteam arbeider man med å linke sammen nettene. I Frankrike, Tyskland, Nederland, Belgia, Sveits og Østerrike finnes det allerede nå nasjonale nett med høyhastighetstog hvor de aller hurtigste klarer 300–350 kilometer i timen. Italia og Spania har også høyhastighetstog, men er ennå ikke medlemmer i Railteam. Skandinavia er derimot fremdeles et underutviklet området når det gjelder høyhastighetstog. Norge ennå mer enn Sverige. Sverige har i hvert fall halvraske X 2000, selv om de går på gamle spor. Det finnes planer om svenske høyhastighetstog, den såkalte Europabanen (se rammesak), men anleggsarbeidet har ennå ikke begynt. Avhengige av Sverige I Norge regjerer fortsatt uenigheten både politisk og blant befolkningen om man skal satse på høyhastighetstog og hvilke eventuelle strekninger dette skal trafikere. Mange hevder at strekningen fra Oslo til Göteborg er den eneste som vil ha et stort nok befolkningsgrunnlag til å overleve. Denne ruten vil også binde Norge til høyhastighetsnettverket i Europa. Det er derimot sådd langt mer tvil om strekninger som Oslo-Bergen, Oslo-Stavanger, Bergen-Stavanger og Oslo-Trondheim. Kritikere hevder at Norges demografi gjør en slik utbygging ekstremt vanskelig og derfor svært kostbar, mens forkjempere minner om at da Norge i sin tid bygget Bergensbanen kostet den mer enn et helt statsbudsjett. Det pågår fortsatt fra politisk hold utredninger om en slik utbygging kan være lønnsom, og denne vil høyst sannsynlig pågå i mange år fremover. Men det som likevel er opplagt er at Norge er avhengig av et godt utbygget svensk rutenettverk og skinnegang, for også hos søta bror er det store uenigheter om hvordan ressursene skal forvaltes. REIS har derfor undersøkt hvordan svenskene stiller seg til utbygging av høyhastighetstog. Åpner for konkurranse – På slutten av 80-tallet var Sverige først i verden med oppdelingen mellom SJ (Sveriges svar på NSB) og Baneverket, sier Jan Brandborn, den svenske regjeringens utreder når det gjelder jernbanespørsmål. Baneverket skjøtter nå infrastrukturen mens SJ har ansvaret for avviklingen av togtrafikken. SJ solgte de strekningene som ikke var lønnsomme og beholdt monopolet på de kommersielle strekningene – noe som kan ha bidratt til at enkelte strekninger i dag står seg godt i konkurransen med flyet. Jan Brandborn mener Sverige selv i dag er i bresjen når bransjen går mot deregulering. – Direktivene for min utredning er banebrytende, mener han. – Den svenske togtrafikken skal åpnes for fri konkurranse på hele det statlige jernbanenettet. Men utviklingen bremses av for eksempel Tyskland og Frankrike som er nøkkelland i det europeiske jernbanenettet gjennom sine sentrale plasseringer. – Akkurat nå er begge to motvillige og ikke lystne på å åpne for andre. Men den økende oljeprisen, den nye miljøbevisstheten og EU som støtter utviklingen av internasjonal togtrafikk presser på og kommer til å tvinge fram samme deregulering som allerede har skjedd innenfor flytrafikken, sier Brandborn. Egne tog Når konkurransen blir sluppet fri skal det i prinsippet være mulig for den svenske jernbanen i EU-landet Sverige å kjøre egne tog nede på kontinentet, uten unødige stopp for å slippe av og ta på passasjerer på veien. – Det kommer til å ta lenger tid enn dereguleringen av flytrafikken, siden infrastrukturen er en hemmende faktor. Det finnes ikke like mye plass på togsporene som i luften, og dessuten er store deler av det europeiske jernbanenettet i dårlig stand. Men miljøfaktorer kan fremskynde opprustingen, sier Brandborn. Om man sammenligner tog og fly fra et miljøsynspunkt, har toget klare fordeler. Energiforbruken per personkilometer med tog er betydelig lavere, ofte mindre enn halvparten. Dessuten medfører el-tog mye lavere utslipp av klimagasser. Flyet derimot slipper ut store mengder CO2 og andre forurensende gasser som bidrar til drivhuseffekten når de slippes ut ti kilometer over bakken. Kompletterer hverandre Thomas Mann, salgssjef for de svenske jernbaner, tror at toget på sikt delvis kan konkurrere ut flyene i Europa. Allerede i dag velger 98 prosent av de reisende mellom Paris og Lyon tog framfor fly. På strekningen Stockholm–Göteborg har toget også fått overtaket. – I framtiden tror jeg at fly og jernbane kommer til å komplettere hverandre. På strekninger som tar to til tre timer med tog blir det vanskelig for flyet å konkurrere, avslutter han.

Raskest i fremtiden

Europakorridoren er en svensk lobbyorganisasjon hvis mål er en jernbane for høyhastighetstog fra Stockholm og Göteborg til Hamburg. Togene skal gå langs E4 via Jönköping, Helsingborg og Helsingør til København. Fra København bærer det videre gjennom Danmark, over den planlagte Fehmarn Bält-broen til Hamburg. Europabanen beregnes ferdig i 2020–2025. Beregnede reisetider: Oslo-Göteborg: 2 timer, 20 minutter Stockholm–København: 2 timer, 35 minutter. København–Hamburg: 1 time, 45 minutter. Kilde: www.europakorridoren.se

Raskest akkurat nå

Her er noen av de togselskapene du skal være på utkikk etter om du vil reise med hurtigtog i Europa allerede i dag. Det finnes en rekke tog som går i 300–320 kilometer/timen, flere av dem samarbeider i organisasjonen Railteam. Nettside: www.railteam.eu

Eurostar

Togene som tilhører Eurostar går i 300 kilometer i timen i Storbritannia, Frankrike og Belgia og er det toget som knytter Storbritannia sammen med kontinentet. Nettside: www.eurostar.com

Intercity Express (ICE)

Intercity Express finnes blant annet i Tyskland, Frankrike, Belgia og Danmark. I Tyskland er det Deutsche Bahns flaggskip og går i 300 kilometer i timen mellom blant annet Paris og Frankfurt. Nettside: www.railteam.eu

Artesia

I Italia er Artesia raskeste tog på jernbanenettet, men italienerne er ennå ikke med i Railteam. Enn så lenge er det bare noen få ruter hvor togene går så raskt som 320 kilometer i timen. Nettside: www.artesia.eu

RELATERTE ARTIKLER

Estepona – pris redusert fra € 2.050.000!

Til salgs: Nydelig penthouse med panoramautsikt i Esteponas mest eksklusive beachfront-bebyggelse!

Geilos best bevarte hemmelighet

I skyggen av gigantene Bardøla, Vestlia og Dr Holms Hotell ligger Geilo Mountain Lodge som en av Geilos...

Hellas: Naturlig skjønnhet og uvanlig dyreliv

Fra det pittoreske og vakre landskapet i Thrace til de dramatiske kløftene i Zakynthos – Hellas byr på...

REIS utgave 4/2020 gratis tilgjengelig nå!

Tips for fantastiske steder i Norge du kan besøke i høstferien – og inspirasjon for reiser ut av...

Pikk & pakk i Pompeii

Jeg har gledet meg til dette i en mannsalder, men må innrømme at opplevelsen tar en uventet retning:...

HELSE & VELVÆRE – SPA – THERMISKE KILDER

Velvære gjelder ikke bare psykisk helse. Det er en generell følelse, en indre glød av helse, kraft og...

Kategori
AnnonsørinnholdHellas