Slik tar du deg frem i Bangkok

Drosje, motorsykkeldrosje, Skytrain, tuk tuk, undergrunnsbane, busser er blant de mange transport alternativene du har i Bangkok
Trafikken i Bangkok er ofte et kaos... men det er likevel alternativer til overfylte veier.

Bangkok er en enorm by. Det offisielle innbyggerantallet er 8,3 millioner (2010). I dette tallet inngår ikke flere millioner som arbeider på byggeplasser, veiprosjekter, restauranter, som hjemmehjelper og i utallige andre yrker, men som offisielt er bosatt i andre provinser. 12 – 15 millioner sies det at er riktig gtall.

 

Tekst og foto Terje Engø

Epost: Terje Engø

 

Skytrain har et spor heve over bakkenivå. Under kjører busser, drosjer, motorsykkeldrosjer og tuk tuker

Det er ikke ett sentrum i Bangkok, men mange bydeler med sitt eget sentrum. Eksempler på dette er Silom, Chinatown og Sukhumvit/Asoke. Første gang en kommer til Bangkok kan byen virke overveldende. Det kan da være lurt å ha planlagt hvor en vil dra i byen, og planlegge hva slags transport en velger.

 

Bangkok er et enormt kollektivt transporttilbud

I Bangkok er det et enormt nettverk som består av undergrunnsbane, «Skytrain», flyplasstog og busser. I tillegg er det drosjer, tuk tuk-er og motorsykkeldrosjer. Uansett hva du velger, så er prisene svært lave.

Men hvor lenge de ulike transportmidlene tar fra a til å varierer voldsomt. I rushet står trafikken ofte nesten stille. Og er det kraftige regnskyll kan trafikken stå stille i deler av byen.

Undergrunn, Skytrain og båter og ferjer på elven og i kanaler som oftest ikke påvirket med mindre det er ekstrem flom.

 

 

Drosje i Bangkok – enkelt og svært rimelig

Drosje er svært rimelig. Taksameteret starter på 45 baht (11 kroner) og inkluderer den første kilometeren. Forlang at taksameteret brukes.

Drosje er en effektiv og rimelig form for transport utenom rushtider, og når det er kraftig regnvær.

Normal takst er cirka 1,30 kroner per kilometer. Fra flyplassen til de aller fleste hotellområder koster under 100 kroner. I dette er bompenger på ekspressvei og 11 kroner i flyplassavgift inkludert. Det er drosjer tilgjengelig om du går to etasjer ned ved ankomst til flyplassen.

Mange drosjer forlanger fast pris fra turister. Dette er ulovlig. Gå til et gatehjørne og finn en annen taxi enn de som står og jakter turister like utenfor hotellet. Si ikke ja til drosje fra noen som kaprer deg på gaten. Disse tjener på å skaffe deg en bil som ikke vil  bruke taksameter.

Installer appene til Grab eller All Thai Taxi, og du kan enkelt bestille drosje som er mer seriøse en «turistjegerne».

Drosjesjåførene i Bangkok tjener dårlig. Så får du en god drosje som kjører fornuftig og bruker taksameter, gi heller litt rundhåndet med tips, – selv om tips ikke er påkrevd.

 

Skytrain – toget som går over trafikkaoset i Bangkok

Last ned dette kartet. Det gir deg god oversikt over Flytog, undergrunnsbane og Skytrain.

Bangkok har to linjer med tog som går på bane lagt over gatenivå, derav kalt for Skytrain. De to linjene, Silom og Sukhumvit møter hverandre ved stasjonen Silom.

Ett dagspass kroner 120 baht (Cirka 30 kroner). Enkeltreiser starter på 15 baht (Cirka 3,50 kroner). Du kan også kjøpe et #0-dagers kort med 15 til 50 reiser med ubegrenset reiselengde. Prisen starter på 375 baht (Rett over 90 kroner). Toget er et veldig populært tilbud som binder sammen mange av de viktigste delene av byen.

 

Undergrunnsbane – moderne og effektiv

Undergrunnsbanen som har 18 stasjoner kalles MRT (Mass Rapid Transit network). Sjekk om den forbinder stedene du skal. Den er effektiv og har avganger hvert femte eller sjuende minutt avhengig av tidspunkt på dagen.

 

Flytog – en snarvei til flyplassen

Suvarnabhumi Flyplass hvor de fleste ankommer fra Europa er knyttet til Bangkok med en egen toglinje – Airport Rail Link. Dette er et billig og effektivt transportalternativ hvis du vet hvor du skal i Bangkok. Billetter koster fra 45 baht (11 kroner).

 

Tuk Tuk – en opplevelse alle bare bør få med seg

En tur med tuk tuk er underholdende, men kanskje ikke foretrukken form for transport for lengre turer.

Bangkoks trehjulte rickshaw, kjent som tuk tuk, er effektive om en skal ta seg frem i byen. Men noen vil noen sitte med hjertet i halsen når en snur seg i sikk-sakk mellom biler, busser og lastebiler. En må også tåle litt eksos, og en må forhandle om pris før en setter seg inn i en tuk tuk. Alle som besøker byen bør forsøke en tur. Så får en avgjør i ettertid om en ønsker å benytte annen transport.

Motorsykkeldrosje om det virkelig haster

På svært mange hjørner vil du se motorsykler med sjåfører ikledd refleksvester. Dette er kanskje det mest effektive fremkomstmiddel i Bangkok, om en ikke skal veldig langt. De snor seg mellom biler, tar snarveier gjennom smale sidegater og leverer de dit du skal raskere enn både drosje og tuk tuk. Prisen forhandler du. Men regn med at du som turist må betale minst 40 baht (10 kroner) kroner for en kort tur. Mange steder står det oppslag som forteller hva det koster å bruke motorsykkeldrosjene. Men du må kunne thai for å forstå plakatene.

Buss om du er flink til å snakke thai

Bangkok har et godt utbygd nettverk av busser. Men det er uoversiktlig for en utlending. Busstoppene er dårlig merket, og bussjåførene snakker svært sjelden engelsk. Ofte er bussene trange, overfylte, og i mangel av aircondition er det åpne vinduer som slipper inn eksos i uante mengder når en står og venter i kø eller ved lyskryss, De fleste andre alternativer fungerer bedre.

 

Les mer om Bangkok:

 

Shinsen Fish Market – et mekka for sjømatelskere
Ta raskeste vei med båt i Bangkok

 

Ferje på den mektige Chao Praya-elven

En tur med «ferje» på elven Chao Praya som renner gjennom Bangkok er en flott opplevelse.

Chao Praya Express Boat opererer båter med mange ulike stopp på en 21 kilometer lang strekning langs Chao-Praya-elven. Billetter koster normalt fra 10 til 15 baht (2,50 – 3,75 kroner), det doble i rushtiden. Det er normalt 20 minutter mellom båtene.

 

En tur med ferje er ikke bare en måte å komme seg fra sted til sted på. Ta med noe kald drikke, kanskje noe å bite i. Så lar du turen fra pir til pir bli en sightseeing. Du passerer templer, flotte hoteller, markeder som nye Asiatique, og du kan rusle i land steder det er noe du vil se. For mange er det fascinerende nok å se på longtailbåter, slepebåter, lektere og lastefartøy på elven.

 

Kanalbåt på Klong Saen Saep

Reiser du for eksempel med buss fra Bangkapi til Petchaburi Road ved bydelen Pratunam med buss, tar turen over to timer i rushtiden. Utenfor rushtiden tar bussen en time. En drosje bruker alt fra en halvtime til godt over en time. Med kanalbåt kanalbåtene på Klong Saen Saep er turen unnagjort på 25 minutter. Opplevelsesrike minutter. Båtene i kanalen går i fast rute mellom 05.30 og 19.30.

 

Viktig

Forteller en motorsykkeltaxi, tuk tuk-sjåfør eller en drosjesjåfør at stedet du skal til er stengt, så er det som regel en bløff. Han vil istedet ta deg et sted hvor ha kan sikre seg kommisjon på det du kjøper, kanskje føler deg presset til å kjøpe. Gi bare høflig beskjed om at du skal dit du har gitt beskjed om, – ikke noe annet sted.

Prøver en sjåfør å lure deg med en kjempehøy pris, – ta frem telefonen og slå telefonnummeret som er oppgitt på oppslag i bilen (Telefon nummer 1589). Føl deg aldri presset til å betale en pris du vet er direkte lureri. Gjør sjåføren oppmerksom på at du ringer Department of Transport. Det løser som oftest problemet.

Husk på at de aller fleste sjåfører i Bangkok er hyggelige, høflige hardt arbeidende mennesker.

 

 

 

 

Kategori
AsiaNyheterReportasjerThailandVerden

RELATED BY