Slik blir nye Hurtigruten

Hurtigruten gjør sin største investering noensinne når de nå bestiller inntil fire, nye spesialbygde ekspedisjonsskip. ...
De nye skipene innleder en helt ny æra for Hurtigruten.

– En fantastisk dag, sier selskapets konsernsjef Daniel Skjeldam.

De nye skipene skal inneholde svømmebasseng, ekspedisjonsbåter, private balkonger og en utsiktssalong, for å nevne noe.

– Vi har vært igjennom en tøff omstilling over flere år, der de ansatte har brettet opp armene og virkelig gitt jernet for å skape overskudd. Det ser vi resultatene av nå, sier Skjeldam i en kommentar til VG.

Skipene blir 140 meter lange, får plass til rundt 600 passasjerer, og skal etter planen settes inn på ekspedisjonscruise i Arktis, Antarktis og Grønland.

– Dette gjør det mulig å med ekspansjon til nye områder, fordi det er en utvidelse av flåten vår, sier Skjeldam.

Med denne investeringen befester Hurtigruten posisjonen som verdens største på polarcruise

I konkurranse med 11 verft over hele verden var det et norsk verft – Kleven Verft i Ulsteinvik – som vant milliardkontrakten.

 

Noen av detaljene på skipene

* Et dekk som strekker seg rundt hele baugen forut i skipet, et område som på de fleste cruiseskip og ferger brukt til fortøyningstrosser, ankere og teknisk rom, har Hurtigruten i stedet satt inn en spektakulær utsiktssalong. Skissene viser gigantiske glassvinduer med det som vil bli spektakulær utsikt.

* Baugen, ett dekk lengre opp, skal også brukes som utsiktsplattform når været tillater det.

* Hele det øverste dekket består av enorme glassvinduer, med en utsiktssalong helt forut – over broen. Her skal det muligens plasseres salong, kafé og bar.

* Opp fra det øverste dekket, rett i forkant av skorsteinen, viser skissene et lite «utsiktstårn». Her vil det trolig bli plassert boblebad og badstuer – også de med solid utsikt.

* Helt akterut vil skipene trolig få oppvarmet utendørsbasseng.

* Som de første i flåten får skipene et stort antall private balkonger. Balkonglugarene finnes på tre av skipets (minst) ti dekk, og på to av dem strekker balkongene seg langs hele skipssiden.

* Skipene får flere suiter enn sine forgjengere. Forut på hver side rett under brovingene viser tegningene to gigantiske balkonger som ut fra tegningene er 4-5 ganger så store som resten og utsikt både forut og til siden.

* Skipene får en plattform for bruk av små, hurtiggående lettbåter – enten på sidene eller helt akterut, som kan skysse passasjerene i land under ekspedisjonscruisene.

* Interiøret skal preges av «moderne, men flott norsk design», et design som har skapt diskusjoner.

RELATERTE ARTIKLER

Ny utgave av REIS ute nå – helt gratis!

Den digitale utgaven av REIS 1-2021 er ute nå, med spennende og inspirerende artikler fra Norge og den...

De lilla øyene: Islamorada og Long Key

Fiskerparadiset kjent som Islamorada ble innlemmet som en kommune i januar 1998. Nå kalt Islamorada, Village of Islands,...

5 greske reisemål du bør oppleve minst én gang

Hvert år troner Hellas topplisten over sommerens mest populære ferieland, men favoritten byr på langt mer enn sine...

Trugeturer – et alternativ til ski

Norge er et fantastisk land for vinteropplevelser som langrenn og alpinsport, og til og med i disse tider...

KEY LARGO, Florida Keys

Når du kjører fra Floridas fastland, kommer du inn til Florida Keys og den 125 kilometer lange subtropiske...

Årets høydepunkter i Danmark

2021 byr på flere nye attraksjoner, jubileer og opplevelser. Her en oversikt over de 10 største.

Kategori
FeaturedNyheterReportasjerVerden