Slik blir nye Hurtigruten

Hurtigruten gjør sin største investering noensinne når de nå bestiller inntil fire, nye spesialbygde ekspedisjonsskip. ...
De nye skipene innleder en helt ny æra for Hurtigruten.

– En fantastisk dag, sier selskapets konsernsjef Daniel Skjeldam.

De nye skipene skal inneholde svømmebasseng, ekspedisjonsbåter, private balkonger og en utsiktssalong, for å nevne noe.

– Vi har vært igjennom en tøff omstilling over flere år, der de ansatte har brettet opp armene og virkelig gitt jernet for å skape overskudd. Det ser vi resultatene av nå, sier Skjeldam i en kommentar til VG.

Skipene blir 140 meter lange, får plass til rundt 600 passasjerer, og skal etter planen settes inn på ekspedisjonscruise i Arktis, Antarktis og Grønland.

– Dette gjør det mulig å med ekspansjon til nye områder, fordi det er en utvidelse av flåten vår, sier Skjeldam.

Med denne investeringen befester Hurtigruten posisjonen som verdens største på polarcruise

I konkurranse med 11 verft over hele verden var det et norsk verft – Kleven Verft i Ulsteinvik – som vant milliardkontrakten.

 

Noen av detaljene på skipene

* Et dekk som strekker seg rundt hele baugen forut i skipet, et område som på de fleste cruiseskip og ferger brukt til fortøyningstrosser, ankere og teknisk rom, har Hurtigruten i stedet satt inn en spektakulær utsiktssalong. Skissene viser gigantiske glassvinduer med det som vil bli spektakulær utsikt.

* Baugen, ett dekk lengre opp, skal også brukes som utsiktsplattform når været tillater det.

* Hele det øverste dekket består av enorme glassvinduer, med en utsiktssalong helt forut – over broen. Her skal det muligens plasseres salong, kafé og bar.

* Opp fra det øverste dekket, rett i forkant av skorsteinen, viser skissene et lite «utsiktstårn». Her vil det trolig bli plassert boblebad og badstuer – også de med solid utsikt.

* Helt akterut vil skipene trolig få oppvarmet utendørsbasseng.

* Som de første i flåten får skipene et stort antall private balkonger. Balkonglugarene finnes på tre av skipets (minst) ti dekk, og på to av dem strekker balkongene seg langs hele skipssiden.

* Skipene får flere suiter enn sine forgjengere. Forut på hver side rett under brovingene viser tegningene to gigantiske balkonger som ut fra tegningene er 4-5 ganger så store som resten og utsikt både forut og til siden.

* Skipene får en plattform for bruk av små, hurtiggående lettbåter – enten på sidene eller helt akterut, som kan skysse passasjerene i land under ekspedisjonscruisene.

* Interiøret skal preges av «moderne, men flott norsk design», et design som har skapt diskusjoner.

RELATERTE ARTIKLER

Ny digital utgave av REIS ute nå!

Under pandemien utgis den digitale utgaven av REIS helt gratis! Drøm deg bort, og få med deg inspirasjon...

Top Mobile Casino Games

De beste casinospill på mobil

Hvorfor Ungarn?

I løpet av de siste årene har antall turister til Ungarn vokst fra hele verden, med Budapest som...

Avslappet og legendarisk-The Florida Keys & Key West

Florida Keys, USAs sørligste øyrekke, kjennetegnes ved et mildt, subtropisk klima, spektakulær naturlig skjønnhet og en unik, avslappet...

Nye råd om innenlandsreiser – dette dekker reiseforsikringen

Myndighetene råder nå folk til å unngå unødvendige reiser innenlands. Reiseforsikringen til Fremtind dekker avbestillinger av innenlandsreiser, foreløpig...

Endeløs gresk sommer

Athens og de Argosaroniske øyers skjulte skatter

Kategori
AnnonsørinnholdHellas