Se på denne luksusen hos KLM i 1939

Det var luksus for alle i disse KLM-flyene
Slik så det ut i kabinen på en DC-3 den gang det å fly var luksus og ikke noe for folk flest. Foto KLM

1. juni 1939 markerte KLM begynnelsen på rutefly mellom Europa og Norge ved å etablere den første ruten. Første flyvningen  gikk fra Amsterdam via Kjevik til Fornebu. Ruten er dermed den eldste i historien til internasjonal luftfart i Norge.

 

Pressemelding bearbeidet av Terje Engø/Foto KLM og Terje Engø

Epost: [email protected]

KLM feirer i år sitt 100 års jubileum på verdensbasis, og er verden eldste flyselskap som fremdeles opererer under sitt originale navn. 80 år etter oppstarten flyr flyselskapet fortsatt til både Kjevik og Oslo, i tillegg til fem andre destinasjoner i Norge, skriver flyselskapet i en pressemelding.

Nå er KLM sine fly bygget for flest mulig passasjerer,lavt drivstofforbruk og lavest mulig priser. 

DC-3 var flytypen som ble brukt i de første flyvningene. Foto Andrè Wadman/Wikimedia Commons

Den nyetablerte ruten ble satt på vent på grunn av vinteren i 1939, men startet så opp igjen på våren 1940. Senere ble det et opphold grunnet andre verdenskrig før ruten igjen fortsatte.

Med pressemeldingen fra flyselskapet følger det et bilde fra ett Douglas DC-3 fly. Den gang var det ikke mangel på plass. Det var heller ikke vanlig folk som reiste med fly. Siden har fly endret seg fra å være en bloddyr transportmåte og opplevelse forunt noen få, til et transportmiddel folk flest bruker. Flyene utnyttes også bedre for å redusere drivstofforbruk per passasjerkilometer.

KLM er viktig for mange

Etter åtte tiår med KLM i Norge, kan Halvor Gløersen, salgsdirektør i Air France og KLM, fortelle i pressemeldingen at Norge har blitt et viktig marked for flyselskapet.

– Når vi lanserer nye produkter gjør vi det som regel først i Skandinavia, og da spesielt i Norge. Dette gjelder også når KLM introduserer nye ruter, sier Gløersen.

Les også:
Så trygt er det å fly
Årets nye flyruter fra norske byer
REIS Prisguide: Dette koster flybillettene

I 2019 har KLM rundt 20 avganger fra Kristiansand Lufthavn, Kjevik til Amsterdam i uken. For Oslo Lufthavn er dette i overkant av 40 ukentlige reiser.

– Spesielt for næringslivet opplever vi at det å kunne reise direkte til Europa, uten å behøve å reise via Gardermoen, som veldig viktig, avslutter Gløersen. Han kunne nok lagt til at for de mange som skal ut i verden, eller på weekendtur til Amsterdam, er de mange avgangene fra ulike norske flyplasser verdifulle.

Kategori
FlyreiserForbrukerstoffNyheterVerden

RELATED BY