Jakten på en egyptisk magedansdrakt

Finnes det en skikkelig magedansdrakt her? Det er travelt i butikkgaten i bydelen Sakela i Hurgada, ved Egypt sin Rødehavskyst. Butikkeiere henger ut av dører, står på fortauer, noen...

Det tar sin tid å kjøpe magedansdrakt. Det skal prøves, prøves, prutes og prutes når en endelig har funnet en butikk.

Finnes det en skikkelig magedansdrakt her? Det er travelt i butikkgaten i bydelen Sakela i Hurgada, ved Egypt sin Rødehavskyst. Butikkeiere henger ut av dører, står på fortauer, noen nærmest løper etter mulige kunder. Jeg danser orientalsk dans, oftest kjent som magedans i Norge. Jeg kan ikke besøke Egypt uten å kjøpe en ekte magedansdrakt.

 

Tekst Linn Kristin R. Engø/Terje Engø
Foto Terje Engø

[email protected]

 

– Du trenger ikke kjøpe noe, ..bare kom inn og se! – God pris for deg! – Hvor er du fra? Alt prøves for å oppnå kontakt. Men jeg vet hva jeg skal ha. Når jeg først har kommet til magedansens krybbe, Egypt, – da skal jeg ha meg en ekte magedansdrakt.

Jeg går inn i flere butikker. Alle har drakter, men laget for turister, ofte i slett kvalitet, og absolutt ikke min størrelse. Det er bare selgeren som tror han kan overbevise meg om at en drakt som ville passet en ferm middelaldrene danser, også passer meg.

Butikken var en magedansers Mekka. Utvalget var enormt.

Det er ikke bare drakter som hører med, men belter, smykker og mye annet utstyr.

Målet er en ekte magedansdrakt. En magedansdrakt jeg kan bruke i Norge når jeg trener eller opptrer. Den sjette butikken jeg blir geleidet inn i, er en liten, et smalt butikklokale fult med tacky suvenirer. Trykk på ekte og uekte papyrus, vaser, sfinkser og pyramider i plast, stein og keramikk, samt bomullsskjerf og andre merverdigheter fra Kina. Selvfølgelig ”made in Egypt”…..

Ingen er helt magedanser før de også har posert med en kamel. Bra for Facebook!

Etter en halvtimes tid innser kjøpmannen det store nederlaget. Han har en kjøpevillig kunde, men ingen skikkelig magedansdrakt å selge denne kunden. Assistenten får beskjed om å ta meg med til en annen butikk. Det har blitt mørkt ute. Lysene blinker fra biler, butikker og restauranter. Til og med noen få damer, med og uten hijab har kommet ut. Det lukter kebab og røkelse i gatene. Vi vandrer raskt gjennom tranges mug.

En magedansers Mekka
Etter noen få minutter side stopper vi.”Eshtta Dancing Center” heter butikken som ligger i andre etasje. Før begge føttene har kommet over dørstokken ser jeg at dette må være en magedansers Mekka. Rundt meg er folkedansdrakter, kabaretdrakter, treningsdrakter, arabiske sverd, smykker, ranglebelter, fingercymbaler og andre instrumenter.

– Hva vil du ha, spør en mann meg, på gebrokken engelsk. Han som har fulgt meg fra den andre butikken går lengre inn i det store lokalet. Setter seg ned og blir servert te. Han venter på sin kommisjon, og deretter tips for hjelpen han har ytt. Han fortjener begge deler.

– Kan jeg bare få se? Vær så snill? Jeg orker ikke noen som skal fortelle meg hva jeg liker. Jeg vil se og ta den tiden jeg trenger, forklarer jeg.

Oppstod i Kairos kabareter
Det vi i Norge forbinder med magedans er en stilart innen orientalske dans som på arabisk kalles ”raks sharki”. Det er en relativt ny stil som oppstod i kabaretene i Kairo rundt 1920. På den tiden ble danserne sett på som dårlige kvinner. De brøt med tradisjonelle kleskoder, og dansen sine sensuelle bevegelser ble sterk kost for mange. Den dag i dag blir magedansere betraktet som ”dårlige kvinner med lav moral” i noen arabiske miljøer.

 

Oriental, eller kabaret som stilen ofte blir kalt i norsk magedansmiljø har hentet mye inspirasjon fra ulike folkedanser i Midt-Østen og Nord-Afrika. Dansen er i stor grad en stilisert av form av forskjellige folkedanser. Mange av dansene er flere tusen år gamle.

For å finne ut om draktene passet måtte de prøves. Det tok flere timer….

I tillegg har oriental blitt påvirket av moderne dans som jazz og ballet. Bevegelsene er konsentrert rundt bevegelser som gjøres med hoftene, derav navnet ”magedans”. Det ser ofte rett og slett ut som du danser med magen. Armene spiller også en sentral rolle i oriental. Normalt følger bevegelsene med armene melodien, mens hoftene følger trommerytmene.

 

Endelig en som passer
Jeg føler meg en tanke beglodd i det jeg kommer ut av prøverommet. Endelig har jeg har funnet en drakt jeg tror jeg liker. I butikken sitter assistenten fra den andre butikken, tre andre menn og butikksjefen. En russisk kvinne som også danser leter sammen med en venninne etter en drakt.

Jeg går ut på gulvet og beveger meg litt i drakten. Men den er ikke god å bevege seg i. Den neste jeg prøver er for trang. Den neste viser for mye hud. Når jeg har fått på meg den femte drakten, har jeg endelig en jeg føler er god å bevege seg i. Musikk blir satt på. Det blir forventet at jeg skal danse. Jeg rødmer, er sikker på at ansiktet mitt snart er like rødt som den første drakten jeg prøvde. Jeg danser litt, eller mer korrekt, – jeg prøver. Å danse med en drakt som er festet med klemmer og tau er ikke lett. Jeg gjøre den del justeringer når jeg kommer hjem. Musikken stilner. Tilskuerne klapper. Kanskje mest i håpet om at jeg kjøper drakten.

Mange typer drakter
Det er mange forskjellige typer magedansdrakter. Det er blant annet todelte drakter som kalles ”bedla” og en hel drakt kalles ”tub”. Både den to-delte, som består av en bh og et skjørt, eller en haremsbukse, og den hele drakten. Denne er kjent for å være overdådig pyntet med perler, paljetter, steiner og glitter. I tillegg er ofte danseren overlesset med smykker og armbånd. I mange kulturer er det å bære mye smykker, gull og glitter status. Slik viser du andre at du er rik.

Pruting tar sin tid
Nå gjenstår det verste. Å bli enig om en pris. – Nei, nei, nei! Tuller du med meg, sier jeg til den eldre, litt runde egypteren som presenterte seg som eieren av butikken. 3000 egyptiske pund! Han kan sikkert lønne hele Hurgada for en slik sum.

Bydelen Sakala i Hurghada er full av butikker og selgere som nesten jager deg inn. Men få har skikkelige magedansdrakter.

Jeg ler bort prisforslaget. – 250 pund får holde, sier jeg. Han himler med øynene, studerer meg, prøver å forklare med blikket at han mener jeg er fra sans og samling. Han kan dette. Enhver butikkeier i Egypt er en blanding av god selger, lurendreier og skuespiller. Den russiske danseren har allerede kjøpt sitt kostyme. Tre minutter brukte hun på å bli enig om pris. Hva hun betalte vet jeg ikke.

Jeg tar en slurk av et glass med hibiskuste for å vinne tid. Glasset har fingermerker fra flere enn meg, samt litt gammel størknet leppestift på kanten.

Han tar frem kalkulatoren og skriver et firesifret beløp. Smiler når han gir meg kalkulatoren. 2800 pund. – Vi har faste priser her. Så dette er en veldig god pris spesielt til deg, sier han ed alvorlige rynker i pannen. Mennene sitter i en halvsirkel rundt meg, drikker te og følger spent med. Spesielt han som viste meg veien.

Jeg rister på hodet. Så mye penger har jeg ikke. Men 300 kan jeg godta. Han rister på hodet, spør om jeg vil se på en billigere drakt – Nei, sier jeg, gjør tegn til at jeg vil gå. … – Okey, okey, vi sier 2000, sier han.

Drakten legges vekk, vi rister på hodet hver vår gang. Etter en stund er han nede på 1000 pund, snart 800 pund. Drakt vil jeg ha, men ikke til enhver pris, selv om det er status å ha en ekte drakt fra Egypt.

Den tradisjonelle magedansen slik vi kjenner den i Norge er en blanding av gammel folkedans og Kairos kabarettradisjoner på 1920-tallet.

Igjen vil han vise meg billigere magedansdrakter. Jeg svarer med å gjøre tegn til å gå. Han har gitt meg ”sitt siste og laveste tilbud” flere ganger. Om jeg ikke verdsetter arbeidet som er lagt ned i magedansdrakten?

Han vet å spille på alle strenger. Jeg tar pengene mine opp fra vesken. Det er det jeg har, sier jeg og viser ham 650 pund. Det er nesten 850 kroner.

Han prøver med granskende blikk å sjekke vesken. I neste øyeblikk kommer det ett bredt smil Et hjertelig smil! Han pakker drakten inn. Krøllete slitne pundsedler skifter hender.

 

Jeg følges ut til døren av en smilende sjef. Han som fulgte meg til butikken hilser også farvel, smilende og fornøyd. Han får nok sitt han også. Nok en turist har lagt igjen litt ekstra, kanskje mye ekstra. Hva så? Jeg er svært fornøyd. Endelig har jeg fått det jeg ville ha. Jakten på en EKTE egyptisk magedansdrakt er over.

Les mer om Egypt her:

Les mer om magedans her:

Kategori
AfrikaEgyptNyheter

RELATED BY

  • Chili hever smaken, når du først har lært å spise chili

    Alt du du bør vite om chili

    I mange lands kjøkken går det sjelden en dag uten at det brukes chili. Den lille frukten som noen ser på som en smertefull forbannelse, gir andre en kulinarisk...
  • Kroatia: Hvar er duftenes øy

    Skal du oppleve en av Adriaterhavets perler, skal du besøke den kroatiske øya Hvar. Duften av lavendel, smaken av grillet sjømat, solnedgangene over Adriaterhavet og stedets nydelige vin vil...
  • En liten smak av Sahara

    Først trodde jeg han var veldig interessert i astronomi, – men så fikk jeg forklaringen. Han var fra Tokyo. Her, ute i verdens største ørken, Sahara, var det første...
  • Lisboa - du kan vandre i gatene eller dra ut av bykjernen for å spille golf.

    Storbyferie med golf – fem favoritter

    Paris, London eller Berlin? Valget er vanskelig – spesielt når golfen er like viktig som byen. Her er mine europeiske favoritter for en luksuriøs langweekend med tilgang til både...