Island til halv pris

Få land har blitt rammet hardere av finanskrisen enn Island. For nasjonen er det en katastrofe, for shopping- klare nordmenn en enorm mulighet. – Med den ekstreme valutanedgangen er...

Nordmenn har reist rundt på weekendturer til så å si alle hovedsteder som ligger mindre enn tre timer i flytid fra Oslo. Men Reykjavik har ikke vært av førstevalgene. Hvorfor, kan du spørre?

Vi har sett på flere undersøkelser at Island i lengre tid har vært et sted nordmenn har ønsket å dra til, men som mange til syvende og sist har droppet, det grunnet det høye prisnivået. Det har ikke vært blant førstevalgene av langweekend-destinasjonene men det har det blitt nå. Når sant skal sies, sagaøya har vel aldri vært så populær som nå, sier salgssjef Larsen fornøyd.

Mote på billigsalg

Den islandske befolkningen har vært ekstremt opptatt av mote og design i en årrekke, men Islands fancy klesbutikker har fått nordmenn til å rynke på nesen grunnet prisnivået. Vi har heller reist til London eller Paris, men det er det ikke lenger noen vits i – vi finner sannsynligvis de beste tilbudene på Island.

Statistikker viser at det har blitt hele 51 prosent billigere på Island for nordmenn enn det var for kort tid siden. Dette gjør at klesbevisste blant oss heller drar til Island og shopper – og det gjør de med stor S, sier

Larsen videre.

Men det er langt fra bare klær som er billige, hoteller utflukter, og bespisning har falt dramatisk i pris.

Også Aftenposten har fått øynene opp for Island og skrev nylig ” Land som er blitt billigere for nordmenn på grunn av valutakursen er blant andre Island, Polen, Australia og Brasil.

Island er selvfølgelig i en særstilling, for der kollapset valutakursen sammen med hele økonomien i fjor høst.” Dette slår ut på salget til Icelandair:

Det er klart vi merker dette. Det er en hel annen interesse for Island nå enn det var for kun kort tid siden, sier Larsen.

Også USA

Men det er langt fra bare Island som shoppingsted som lokker nordmenn til å fly med Icelandair; dette er også den desidert beste og raskeste veien for oss til Nord-Amerika. Med ekstremt gode transfertider på en forholdsvis liten hub som Keflavik er, forsterkes det gode tilbudet og muligheten til å ta vare på hver enkelt passasjer. For enkeltpassasjeren har alltid vært i fokus for den over 70 år gamle aktøren, og flyflåten Icelandairs har fått en real ansiktsløfting når det gjelder aktiviteter ombord og komfort i løpet av det siste året. Flyene tilfredsstiller selv den mest kresne reisende.

I 2008 ble setene skiftet ut, det ble gjort rom for større benplass til alle, nytt individuelt underholdningssystem ble installert og en tredje klasse, Economy comfort ble introdusert. Dette er en klasse skreddersydd for forretningsreisende med billetter hvor større fleksibilitet tilbys. Her er produktiviteten og komforten for den reisende satt i høysete.

Uansett om turen går til Island, USA eller Canada skal reisen være en del av opplevelsen og ikke bare transport som også var hensikten da Icelandair introduserte sine nyheter i november 2008. Men ikke bare flyene har blitt satset på de siste årene – også rutetilbudet fra Norge er blitt enda bedre.

Nå tilbyr vi 80 ukentlige avganger fra Oslo, Bergen og Stavanger. Jeg tror nordmenn vil ha stor glede av dette, både for å besøke Island, men også for en kortere, mer behagelig og rimeligere reise til Nord-Amerika, avslutter Larsen.

Lufthansa:

Kvalitet, Priser og Frekvens

Ikke bare har Lufthansa et av verdens største rutenettverk, de kan også kjempe med hvem som helst hva kvalitet angår. Dette er flyselskapet som ikke lar inntjeningskrav gå utover produktet sitt.

Her hjemme hører vi daglig om hvordan flybransjen sliter. Sånn er det på ingen måte overalt – i Tyskland går det nasjonale selskapet Lufthansa bedre enn noen gang, og de ønsker også å satse enda sterkere i det norske markedet. For det er gode tall Lufthansa kan vise til fra 2008 – hele 650 000 passasjerer valgte Lufthansas tjenester for å komme seg inn og ut av Norge. Dette er en økning på pene ti prosent fra 2007.

– Denne rekorden viser enda en gang vår suksess i det norske markedet. Vi har per dags dato 108 ukentlige avganger fra Oslo, Bergen og Stavanger til våre huber i Tyskland. Behagelige flytider samt et konkurransedyktig produkt både i luften og på bakken har blitt omfavnet av forretnings- så vel som fritidsreisende, forklarer norgessjef Terje Grue.

Kvalitet viktigst

For ikke bare flyr lufthansa stadig hyppigere til og fra norske, nordiske og europeiske flyplasser, de har også hatt en målbevisst satsing på kvalitet gjennom mange år.

– For flere år siden bestemte vi oss for å satse på fullprissegmentet i Lufthansa. Vi har utviklet en rekke produkter i dette segmentet og tar stadig større markedsandeler. Vi har hele tiden fokus på produktutvikling, noe jeg tror de gode resultatene våre viser, sier Europasjef for Lufthansa, dr. Karsten Benz.

Kvalitetssatsingen har vist seg å være et klokt valg. Den nyåpnede første klasseterminalen i Frankfurt har blitt besøkt av det som kan krype og gå av presse med interesse for luftfart. Kvaliteten er enestående både når det gjelder design, service, mat og avslapningsområder. Og nå kan ende flere nordmenn få mulighet til å se terminalen med egne øyne, Lufthansa ønsker å øke rutetilbudet i Norge ytterligere: – Vi vil helt klart heller ha flere flyvninger fra Norge i året som kommer. Vi ønsker å øke kapasiteten også i år, selv om vi er svært fornøyde med hvordan det norske markedet har utviklet seg, uttalte nylig Nordensjef Harro Petersen.

Også på det globale markedet kan Lufthansa glede seg over rekordresultater; med en vekst på 1,2 prosent kunne flyselskapet notere seg at over 57 millioner passasjerer fløy med selskapet foregående år.

Mot strømmen

Og til forskjell fra mange konkurrenter har ikke Lufthansa en rekke skjulte kostnader i billettprisen sin. For eksempel får passasjerene gratis måltid om bord i flyet og det koster ingenting ekstra for bagasjen. Disse tilbudene tilhører sjeldenhetene i en tid hvor profitten stadig går på bekostning av passasjeren. Det er her Lufthansa går mot strømmen og fortsatt beholder fokuset der det bør være – på den reisende. Lufthansa er ikke bare store når det gjelder Norden og Europa – ikke mange kan kjempe mot et større rutenettverk enn det de har.

– Hvis du skal på ferie til Asia, USA eller andre fjerne reisemål har vi et unikt tilbud. Våre passasjerer opplever god service og komfort i et flyselskap med et utstrakt rutenettverk og med et høyt antall frekvenser. Vi dekker alle kontinenter unntatt Australia, og vi flyr for eksempel til 20 destinasjoner i USA, sier norgessjef Terje Grue.

Likevel har flyselskapet klart å holde prisene på et svært konkurransedyktig nivå, og når man vet hvor mange frekvenser Lufthansa tilbyr, er det lett å forstå at alternativene blir mange og gode.

– Dersom du er opptatt av å holde deg ajour med gode tilbud, vil jeg på det varmeste anbefale deg å registrere deg som abonnent av vårt nyhetsbrev. Du blir da den første til å få vite om våre kampanjepriser samt andre spennende nyheter fra Lufthansa. På denne måten holder du deg også alltid oppdatert, og spesialprisene fra våre tre norske byer Oslo, Bergen og Stavanger kommer rett hjem til deg, avslutter Grue.

Air France og KLM

– for den kresne

Med ekstratjenster få kan matche og økt antall flyvninger fra Norge, er det ikke vanskelig å spå at AIR FRANCE og KLM vil ta betydelige markedsandeler i det Skandinaviske markedet i tiden som kommer.

Som flere andre selskaper satser også AIR FRANCE og KLM på å fly sine passasjerer inn til sine knutepunktflyplasser (hub) i Amsterdam og Paris. Dette er den desidert mest effektive måten å frakte passasjerer videre ut i verden på, og ingen andre europeiske selskaper kan tilby to hubber til sine kunder. Dette gir dem et stort fortrinn i forhold til konkurrentene, og når man samtidig vet at fokuset på minimal transfertid

har vært sterkt de siste årene, er det få som kan vise til bedre og bredere tilbud enn det AIR FRANCE og KLM kan.

Ærverdige og sterke merkevarer

Dessuten er det to meget sterke varemerker som har slått seg sammen og har en solid økonomisk plattform. Det viser seg i blant a

nnet den varslede opprustningen av flyvninger fra Norge, på tross av at store deler av bransjen ellers reduserer avganger og minsker tilbudet.

Stavanger er en av de norske byene som tydelig har fått merke det offensive flyselskapets økning av daglige avganger, og KLM alene har hele fem daglige avganger fra Stavanger Lufthavn.

– Det er svært gledelig å kunne tilby våre passasjerer i Rogaland nok en daglig flygning, spesielt i en tid preget av røde tall, kutt og konkurser for luftfartsnæringen. Denne femte flygningen vil medføre en betydelig økning i forbindelser og redusert flytid til en rekke europeiske og internasjonale reisemål. Dette er destinasjoner som er særlig attraktive for Rogalands mange forretningsreisende, sier Country Manager for AIR FRANCE og KLM i Norge, Paul Verhagen.

Unike mobile tilbud

Er du lei av å møte opp på flyplassen for så å finne ut at flyet ditt er fire timer forsinket? AIR FRANCE og KLM har for lengst funnet resepten for at du skal slippe å ergre deg over bortkastet tid på flyplasser verden over – er flyet ditt forsinket får du en sms om dette med en gang flyselskapet vet om forsinkelsen. Og dette er bare en av mange ekstratjenester det innovative selskapet tilbyr passasjerene sine, her kan du for eksempel bestille ekstra benplass hvis du er en av de som har lange ben og føler du har knærne oppunder haken hele flyturen. Denne reservasjonen må du gjøre når du bestiller billetten, og er gratis for Flying Blue Gold og Platinum-medlemmer. For de uten medlemskap blir et ekstragebyr på 50 euro lagt oppå billettprisen din for AIR FRANCE sine flygninger, mens du slipper unna med om lag det halve for KLM. Disse setene er foran nødutgangene eller på øverste dekk i Boeing 747-400

flyene.

En annen av tjenestene AIR FRANCE og KLM tilbyr, er Manage my Booking. Her vil du få oppdatert informasjon om flighten din, ha mulighet til å endre på billetten, direkte tilgang til å sjekke inn online, bestille spesialmat om bord på flyet samt få oppdatert informasjon om bagasjen din – for å nevne noe. En av de mest populære tjenestene er likevel destinasjonsguidene flyselskapet tilbyr passasjerene. Her kan du få tips om hoteller, restauranter, shopping og hoteller på destinasjonen du flyr til, også dette uten ekstrakostnader.

Ikke bare til passasjerene

Også i cockpiten får man bruk for AIR FRANCE og KLMs teknologiske nyvinninger. En av de mest spennende innovasjonene er den elektroniske Aircraft Technical log. Den benyttes til å loggføre flyets tekniske status og erstatter den tradisjonelle papirloggboken.

– Den elektroniske loggboken gir oss muligheten for konstant informasjonsoverføring mellom besetning og bakkemannskap. Dette har den enorme praktiske fordelen at eventuelle behov for mindre reparasjoner i kabin eller cockpit kommuniseres til bakken mens flyet fortsatt er i luften, sier Peter Somers, Executive Vice President, Engineering & Maintenance.

Det er ingenting som tyder på at AIR FRANCE og KLM hviler på laubærbladene, flyselskapet har en uttalt målsetning om å være pioner også i teknologisk utvikling i tiden som kommer.

Finnair:

– En snarvei til Østen

Flere og flere nordmenn har skjønt at Finnair er det naturlige valget når du skal til Østen. Med hele 25 prosent flere passasjerer i 2008 enn i rekordåret 2007, ser fremtiden lys ut for Finlands luftfartsstolthet.

Og det er ikke rart at nordmenn har fått øyene opp for Finnair – en fersk undersøkelse viser at de desidert fleste flyene fra en mellom- og nordeuropeisk flyplass flyr mindre enn fem mil fra den finske hovedstaden på vei til Østen. Man kan si det så enkelt som at den korteste, naturlige flykorridoren fra Europa til Asia går over Sør-Finlands luftrom. I tillegg har Helsinki lufthavn rekordlave transittider, helt nede i 35 minutter. Da er det ikke vanskelig å regne ut at det er tid å spare for nordmenn som ønsker å knappe ned på reisetiden på den lange turen til Asia. Og med økt interesse fra det norske markedet følger også mange avganger fra norske flyplasser med Finnair, og fra 22. mai starter selskapet med en ny rute fra Bergen til Helsinki. Norgessjef Kenneth Gillberg er godt fornøyd med å kunne øke tilbudet, og ser med glede at nordmenn skjønner at det er til flere steder enn til Bangkok det lønner seg å bruke deres tjenester.

– Det har vært et bra år for Asia-trafikken vår. Vår største destinasjon var Bangkok, mye takket være doble daglige avganger i vintersesongen. Ellers ser vi at vi har et veldig godt produkt på Hong Kong med daglige avganger, en destinasjon som mange norske forretningsreisende skal til. I tillegg har mange har oppdaget at vi flyr raskest også til Seoul, en destinasjon vi åpnet rute til i juni i fjor, sier Gillberg.

Sparer miljøet

En ting er at flytiden blir betydelig redusert ved å velge Finnairs tjenester, men en annen vel så viktig grunn er at den reduserte flytiden også gir seg utslag i langt mindre drivstofforbruk. Dessuten er Finnair langt fremme når det gjelder å fornye flyflåten sin så mer drivstoffeffektive fly blir satt inn i trafikk. På denne måten kan Finnair tilby en dobbel miljøgevinst på sine reiser til Østen. For nye og enda mer miljøvennlige flyflåte har stått høyt på listen over prioriteringer for selskapet.

– Vi kan påvirke framtiden, men vi kan ikke endre fortiden. Derfor er visjoner så viktige. Flyselskaper kjemper for tiden det som kanskje er bransjens hardeste kamp – noensinne. De selskapene som har mulighet til å investere i en energieffektiv flyflåte, er de selskapene som vil overleve, spår Kenneth Gillberg videre.

Frisk satsing

Men det er ikke bare flyflåten det blir satset friskt på, også antall flyvninger og ruter blir økt i året vi er inne i. Og det er langt fra kun fjerne mål i Østen det blir fokusert på, også destinasjoner som Russland og Øst-Europa blir å finne blant flyselskapets tilbud.

– Vi har et veldig godt tilbud fra Oslo og østover, ikke bare til Asia men også til Øst-Europa og Russland som vi tror blir viktig både på forretningsreiser og fritidsreiser. Vi er særlig spente på Japan, nå som vi starter med daglige avganger til Tokyo, og vår helt nye rute til Istanbul som åpner i mars. Sist men ikke minst gleder vi oss til å åpne ruten Bergen-Helsinki for sommersesongen fra mai, avslutter Gillberg.

Det finske selskapet kunne i tillegg til rekordtall for 2008 feire en annen stor begivenhet – nemlig at flyselskapet har drevet kommersiell virksomhet i 85 år. I den forbindelse er det lett å minne på at noen eldes med verdighet, og du skal lete lenge for å finne noe bedre eksempel enn Finnair. Dette er 85-åringen som virker yngre enn de fleste konkurrenter – med frisk satsing, nytenking og drivstoffeffektive løsninger er selskapet bedre rustet enn de fleste for nye 85 år.

Kategori
Nyheter

RELATED BY

  • Ny digital utgave av REIS gratis tilgjengelig nå

    Den nyeste utgaven av REIS er tilgjengelig nå – helt gratis! Her finner du massevis av gode reisetips for din Norgesferie, fra fjell til fjord og strand. Linken finner...
  • Tilbake Til Island

    Den 15. juni ønsket islendingene oss nordmenn hjertelig velkommen tilbake til sagaøya i vest etter nedstengingen som følge av coronapandemien. Og når du først kan velge mellom tilgjengelige feriemål...
  • Den nyeste utgaven av Reis

    Så lenge pandemien varen vil REIS åpne sine spalter for alle reiseinteresserte. Her finner du derfor den nyeste utgaven av magasinet – helt gratis!...
  • Hotel Carrossa på nordsiden av Mallorca

    En annen side av Mallorca

    De beste reiseopplevelsene kommer langt vekk fra store folkemasser. Et nytt ‘fjellhotell’ på Mallorca er en larmfri oase. Tekst og foto: Kaia Means Denne gangen er feriemålet klart: pulsen...