Det var færre flyforsinkelser første kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor.

Flere klager på flyforsinkelser

av , .

Tall fra flyserviceselskapet Gate28.no viser at flyselskapene opplevde færre forsinkelser og kanselleringer første kvartal i år sammenlignet med fjoråret. Samtidig har antallet reisende som krever økonomisk erstatning økt med 196 prosent siden årsskiftet.

Det kan skyldes et selskap som nettopp Gate28.no.

– En årsak til at stadig flere reisende krever økonomisk erstatning fra flyselskapene er at det i dag er mye lettere å få informasjon om rettigheter til kompensasjon, bekrefter også Jakob Darlin, talsperson for Gate28.no.

Gate28.no hjelper de reisende med å få en umiddelbar indikasjon på sjansene for å vinne mot flyselskapene, og kan føre den juridiske prosessen for de rammede om det er ønskelig.

Flyserviceselskapet Gate28.nos kartlegging av forsinkelser og kanselleringer er basert på globale flytrafikkdata. Resultatene viser at 1541 fly til eller fra Norge ble forsinket eller kansellert i perioden fra januar til mars, som er en nedgang på 17 prosent sammenlignet med året før.

Ifølge Gate28.no velger nå flere reisende velger å forfølge erstatningssaker mot flyselskapene. Mellom januar og mars har antall tilfeller der passasjerer krever erstatning for forsinkelser og kanselleringer gjennom Gate28.no nemlig økt med hele 196 prosent sammenlignet med perioden fra september til desember 2016.

Ifølge et EU-direktiv har reisende rett til å kreve erstatning når et fly blir kansellert eller ankommer mer enn tre timer for sent til sluttdestinasjonen. At de reisende har blitt mer klar over sine forbrukerrettigheter fører ifølge Gate28.no til at flyselskaper stiller høyere krav til seg selv til å jobbe aktivt med punktlighet.

– Flere nordmenn nekter å akseptere forsinkelser når de er på reise. Antall erstatningssaker har derfor økt betydelig den siste tiden og det har åpenbart medført at flere fly nå letter og lander i henhold til gjeldende rutetabell. Vi håper at denne trenden skal fortsette, fordi det er en positiv utvikling for både flyselskaper og passasjerer, konkluder Jakob Darlin.

Flyforsinkelser i Norge i perioden januar-mars 2017

* Total var 1541 fly forsinket til eller fra Norge

  • 578 av disse flyreisene ble forsinket i mer enn tre timer eller innstilt
  • I snitt ble 123 280 norske passasjerer rammet av forsinkede eller innstilte fly
  • Det verste reisedagen var 19. januar, med dårlig vær i store deler av Europa

EU-forordning 261/2004

Hvis passasjerer nektes ombordstigning eller flyet er forsinket eller ankommer mer enn tre timer for sent til sluttdestinasjonen på billetten, kan passasjerene ha rett til økonomisk kompensasjon på 250–600 euro, avhengig av lengden på flyreisen:

Innen EU/EØS

  • 1500 km eller kortere – 250 euro
  • Over 1 500 km – 400 euro

Mellom flyplass i EU/EØS og flyplass utenfor EU/EØS

  • 1500 km eller kortere – 250 euro
  • 1500–3500 km – 400 euro
  • over 3500 km – 600 euro

Om Gate28.no

Gate28.no er et serviceselskap spesialisert på å hjelpe passasjerer med å kreve økonomisk erstatning ved flyforsinkelser. Gjennom sin juridiske ekspertise hjelper selskapet flere tusen reisende hvert år. Gate28.no har kontor i Norge, Sverige, Danmark, Spania, Portugal, Frankrike og Italia og er et datterselskap av Europas ledende skadereguleringsselskap, van Ameyde Group.

www.gate28.no

Om undersøkelsen

Kartleggingen av flyreiser, forsinkelser og innstilte fly i ble gjennomført i april 2017 og er basert på sanntidsinformasjon og flytrafikk fra den europeiske flydatabasen Lennoc Flight Intelligence. Den bygger på gjennomførte flyreiser mellom 1. januar og 31. mars 2017 til og fra de største flyplassene i Norge.

www.lennoc.com

Siste artikler