Dette har du krav på om reisearrangøren går konkurs

Det anslås at nordmenn har milliarder av kroner i utestående avbestillings-refusjoner hos reisearrangører. Flere av disse vil trolig gå konkurs....

Virke har anslått at nordmenn venter på milliarder av kroner fra deres reiserarrangører.

– Det er viktig at kundene er klar over at reiseforsikringen ikke gjelder om reisearrangøren eller turoperatøren går konkurs, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Konkurs er alltid unntatt, uavhengig av hva årsaken til konkursen er. Skadeforebyggeren forteller at kundene likevel har noen muligheter om reisearrangøren går konkurs før refusjonen er utbetalt.

– Har du betalt reisen med kredittkort kan du kreve refusjon fordi du har kjøpt en tjeneste du ikke har fått. Dette kravet må du rette mot kredittkortselskapet eller banken hvor du har fått kortet utlevert. Sjekk også hvilke rettigheter ditt vanlige debet-kort gir deg, om du har betalt reisen med det, sier Nielsen.

Forventer at flere reisearrangører går konkurs
Reisegarantifondet dekker konkurs hos såkalte pakkereisearrangører. De fleste arrangører av denne type reiser er medlem av fondet. I følge nettsidene til Reisegarantifondet har flere operatører gått konkurs.

– Vi kan nok forvente at flere turoperatører og reisearrangører går konkurs utover høsten. Om du venter på refusjon fra en pakkereisearrangør kan du rette kravet til Reisegarantifondet om arrangøren går konkurs. Vi er derimot usikre på om Reisegarantifondet har tatt endelig stilling til om Covid-19 vil være omfattet i denne dekningen, sier Nielsen.

Betal alltid reisen med kredittkort
I april endret Regjeringen reglene for refusjon av avbestilte og kansellerte pakketurer. De såkalte pakkereisearrangørene fikk forlenget fristen for tilbakebetaling til kundene ved avbestillinger og avlysninger av pakkereiser.

– Det betyr at mange kunder som har bestilt pakkereiser ikke får pengene tilbake før etter årets sommerferie. Vår reiseforsikring dekker ikke denne «ventetiden». Vi kan ikke forskuttere en erstatning før vi vet hvor mye du faktisk får refundert, sier Nielsen.

– Denne situasjonen viser hvor viktig det er å alltid betale dine reiser med kredittkort.

Skadeforebyggeren anbefaler alle som er usikre på hva de har krav på å gå inn på Forbrukerrådet sine nettsider. De har god informasjon om hvilke rettigheter forbrukerne har.

RELATERTE ARTIKLER

Fjord Line tilbyr hurtigtest ved ankomst Danmark

Fjord Line har nå lagt til rette for at reisende som mangler koronasertifikat, får anledning til å foreta...

Slik åpner Thailand igjen

Utvalgte stranddestinasjoner som Koh Samui, Krabi, Phang Nga (Khao Lak) og Pattaya deltok i arrangementet for å oppdatere...

Endeløs gresk sommer

Endeløse strekninger med krystallklart vann, evig solskinn, eksplosive lokale farger og vakre solnedganger...

Nytt REIS ute nå: Mot lysere tider!

Regjeringen åpner for reiser til utlandet fra 5. juli. Sommer i Norge eller Europa? Tipsene får du i...

Lei din egen øy på Maldivene

Hvis du drømmer om en familie- eller bryllupsfest utenom det vanlige, har du nå muligheten til å leie...

NCL lanserer ny skipsklasse

Norwegian Cruise Line (NCL) bryter grensene for konvensjonelle cruise- og ferieopplevelser med avdukingen av Norwegian Prima.

Kategori
FeaturedNyheterVerden