Dette har du krav på når flyet er forsinket

Finn ut hva du gjør når flyet er forsinket.

Matkupong fly
Om flyet ditt er forsinket vil du vanligvis få matkuponger fra flyselskapet
Det er ergelig når flyet ditt blir forsinket. Ikke alle flyselskaper er like flinke til å formidle til deg hva du med loven i hånden har rett på. Her finner du oversikt over dine rettigheter ved forinkelser og innstillinger.  Og noen råd om hvordan du får erstatning når ditt fly er forsinket.

Tekst: Emil Andre Rasmussen Engø
Foto: Terje Engø
Mail: [email protected]

Blir flyet ditt forsinket er det viktig å vite hva du har krav på. Dine rettigheter som forbruker er nedfelt i forskriften om flypassasjerrettigheter. Vi er mange som har opplevd både kansellerte avganger og forsinkede avganger. Forsinkelse inntreffer når du minst venter det – eller gjerne når du har en viktig grunn til å komme frem etter planen. Heldigvis kan du, som plaster på såret, i mange tilfeller kreve økonomisk konpensasjon. Noen ganger kan du faktisk ha rett på atskillig mer i kompensasjon enn billetten kostet.

Les også: Reis billig og fornuftig

Lufthansa

Få oversikt over hva du har rett på når flyet er forsinket

Penger til mat, drikke og opphold

Flyselskapet er pliktig til å gi deg penger til mat og drikke dersom flyreisen din er forsinket med mer enn to timer på korte reiser opp til 1.500 kilometer. Desto lenger flyreisen din er i kilometer, desto lengre må forsinkelsen være for at flyselskapet må dekke mat og drikke. Dersom du er usikker kan du spør flyselskapet om hvilke rettigheter du har. De er pliktig til å gi deg riktig informasjon – og aller helst skal de uoppfordret  opplyse deg om dine rettigheter når forsinkelse inntreffer.

Slik er kravene for å få dekket mat og drikke for billetter kjøpt innen for EU og EØS:

  • Forsinkelse på to timer ved flyreiser opp til 1.500 kilometer
  • Forsinkelse på tre timer ved flyreiser innen EU/EØS på over 1.500 kilometer, samt alle andre flyreiser mellom 1.500 og 3.500 kilometer
  • Forsinkelser på fire timer ved alle andre flyreiser

Flyr du fra Oslo til Trondheim vil du altså ha rett til å få dekket mat og drikke dersom flyets avgang er forsinket med to timer. Skal du til Barcelona må du vente i tre timer før de er pliktet til å dekke mat- og drikkeutgifter fordi flyreisen er lenger enn 1.500 kilometer. En flyreise fra Oslo til Bangkok er lengre enn 3.500 kilometer – derfor må flyet ditt være forsinket med hele fire timer eller mer før du har rett til mat og drikke.

Skulle flyet ditt omsider være forsinket med mer enn fem timer kan du kreve å få refundert flybiletten din. Flyselskapet er pliktig til å refundere den resterende delen av reisen din. Skal du fly til Bangkok og mellomlander i Dubai hvor du sitter fast mer enn fem timer må flyselskapet i det minste refundere kostnaden for den resterende delen av reisen. Det finnes immidlertid unntak fra dette. Dersom reisens formål ikke er mulig å oppnå grunnet forsinkelsen har du rett på å få dekket hele billetten. De er også nødt å dekke kostnader for returbilletter til avreisested.

Les også: REIS Prisguide: Dette koster flybillettene

Dersom forsinkelsen fører til at du må bli over natten på flyplassen skal flyselskapet dekke hotell. Eventuell transport fra og til hotell skal også dekkes av flyselskapet. Det finnes et unntak; bor du rett ved flyplassen vil du vanligvis ikke få dekket hotell.

Det er ingen regler for hvor mye mat og drikke flyselskapet skal dekke. Ofte vil du få utdelt kuponger du kan bruke på flyplassen. I reglene heter det at flyselskapet skal dekke mat og drikke til en rimelig pris. Du kommer altså ikke unna med et dyrt sjømatmåltid på flyplassen. Alkohol, sigaretter, aviser og annet forbruk under forsinkelsen blir ikke dekket.

Flyplass måltid

Dette måltidet ville nok ikke flyselskapet lagt ut for. Sjekk hva de dekker før du spiser på flyplassen.

Ta vare på kvitteringer på det du har rett til å få dekket, om selskapet ikke gir deg kuponger du kan bruke til å betale med.

Dette skal du ha i kompensasjon

I tillegg til at flyselskapet må dekke dine utgifter til mat og drikke kan du kreve kompensasjon ved forsinkelser og kansellerte avtaganger. Det er standardiserte satser for kompensasjon. Disse skal følges uavhengig av om forsinkelsen har påført deg økonomiske tap av noe slag.

Dette kan du kreve i kompensasjon:

  • 250 euro ved flyreiser opp til 1.500 kilometer
  • 400 euro ved flyreiser innen EØS på over 1.500 kilometer, samt alle andre flyreiser mellom 1.500 og 3.500 kilometer
  • 600 euro ved flyreiser over 3.500 kilometer

Skulle flyselskapet tilby plass på en annen flyreise til samme destinasjon kan kompensasjonen reduseres med 50 % avhengig av hvor lang flyreisen er og hvor mye du blir forsinket av dette.

For at du skal ha rett på kompensasjon må forsinkelsene være minst:

  • To timer forsinkeelse ved flyreiser opp til 1.500 kilometer
  • Tre timer forsinkelse ved flyreiser innen EØS på over 1.500 kilometer, samt alle andre flyreiser mellom 1.500 og 3.500 kilometer
  • Fire timer forsinkelse ved flyreiser over 3.500 kilometer

Tilbyr flyselskapet plass på en annen reise til samme destinasjon kan kompensasjonen reduseres med 50 % avhengig av forsinkelsestid og lengde på reisen

Sjekk reiseforsikring

Kan du dokumentere økonomisk tap som er høyere enn det kompensasjonen fra flyselskapet gir ved forsinkelse, bør du sjekke hva din reiseforsikring dekker. Den kan for eksempel  dekket tapet på en betalt overnatting på et dyrt hotell dersom forsinkelsen medførtel at du ikke fikk benyttet bestillingen. Du skal selvfølgelig om mulig avbestille for å begrense tap.

Les også: Så mye sparer du med ungdomsbillett

Noen reiseforsikringer kan betale ut mer enn hva du vil få fra flyselskapene – og noen dekker utgifter eller tap ved forsinkelser som ikke går inn under kravene flyselskapene må følge. Kanskje har du en separat billett med et annet flysselskap fra stedet du ankommer forsinket. eller du når ikke å komme ombord i et cruiseskip på grunn av forsinkelsen. Da har de fleste forsikringer dekning av utgifter til innhenting av reiserute, eller dekning av for eksempel billetten på cruiseskipet.

Det finnes også unntak hvor flyselskapene ikke er forpliktet til å betale kompensasjon.

Skyldes forsinkelsen ekstraordinære omstendigheter står ikke flyselskapet ansvarlig. Dette kan for eksempel være værforhold, streik eller årsaker til at flyplassen blir helt eller delvis stengt.

Får du beskjed om innstillingen mer enn 14 dager før avgang vil du ikke kunne kreve hverken kompensasjon eller penger for å dekke mat og drikke. De samme reglene gjelder dersom du blir informert om instillingen 7 til 14 dager før avreise, men får tilbud om ombooking hvor flyet går maks to timer tidligere enn ordinær reise og ankommer maksimalt fire timer senere. Skulle instillingen komme mindre enn en uke før reise vil du ikke ha krav på kompensasjon eller mat- og drikkepenger hvis den nye avgangen skjer maks en time før ordinær flytid og ankommer senest to timer etter.

Slik går du frem for kravene dine

Flyselskapet vil vanligvis ta kontakt med deg dersom det er store forsinkelser.  De vil da dele ut matkuponger eller opplyse om dine rettigheter. Gjør de ikke dette må du prøve å få kontakt med dem på telefon eller oppsøke selskapets representanter på flyplassen.

Søker du om kompensasjon gjør du dette i etterkant av forsinkelsen. Forbrukerrådet har laget en egen portal til sidene hvor du kan sende inn klager og søke om refusjon hos de største flyselskapene.

Reiser du gjennom et reisebyrå kan du velge å enten kontakte byrået eller flyselskapet. Vanligvis vil reisebyrået ha ansvar for å betale ut den kompensasjonen du har rett på. Dette reguleres imidlertid gjennom reisebyråets vilkår når du bestiller. Finn ut om reisebyrået ditt er den som tar ansvar for å gi deg kompensasjonen.

Enkelte bedrifter tilbyr tjenester hvor de tar seg av søknadsprosessen mot et gebyr. Disse tjenesten er ofte dyre og gir deg ikke  flere argumenter for å få gjennom krav om kompensasjon hos flyselskapet. Det sparer på å klage selv. Men er du usikker etter å ha forsøkt å følge rådene på Forbrukerrådet sin portal, kan det selvsagt være fornuftig å søke hjelp. Det er vanligvis veldig enkelt og tar ikke lang tid. De aller fleste flyselskaper lar deg gjøre dette digitalt på nettsidene deres.

Ta ikke et nei for et nei. Mange får gjennom sitt krav selv om flyselskapet i første omgang har avslått. Om nødvendig kan du klage flyselskapets avgjørelse inn for til transportklagenemda.

 

Kategori
ForbrukerstoffNyheterVerden

RELATED BY