10 gode råd for deg som skal ut og reise

Virke Reise Utland har utarbeidet en smart sjekkliste for deg som skal på feriereise til utlandet....
Feriereisen skal være et møte med ditt eget paradis, og ikke en tid for problemløsning. (Foto: Tom Andersson)

En feriereise er tid for avslapning og sorgløse dager. Dessverre hender det likevel at det dukker opp problemer som spolerer ferien. Her er Virke Reise Utlands råd til deg som vil være føre var og unngå noen av de vanligste problemene.

5 gode råd før avreise

1. Sett deg godt inn i tilbudet og avtalevilkårene for reisen
Turoperatørens avtalevilkår bestemmer som utgangspunkt hvilke rettigheter du har hvis du velger å reise med selskapet. Det er derfor viktig at du tar deg tid til å lese gjennom avtalevilkårene før bestilling.
Avtalevilkårene inneholder viktig informasjon om blant annet tidspunkt for oppmøte på
flyplassen, innsjekking, ruteendringer, ansvarsfraskrivelser og vilkår for avbestilling.

2. Les alltid gjennom bestillingsbekreftelsen
Selv om du mener å ha vært grundig med å fylle ut alle opplysninger i kjøpsprosessen, kan det være en god idé å lese gjennom og kontrollere ordrebekreftelsen så snart man mottar denne etter bestillingen. Har det sneket seg inn en feil i navn eller reisedato, valg av innkvartering eller noe mangler i bestillingen, er det ofte enklere for arrangør og reisebyrå å få endret på dette jo snarere man tar kontakt.

3. Undersøk at du har gyldig reiseforsikring før du reiser
Virke Reise Utland anbefaler at du tegner privat reiseforsikring før du reiser. Reisebyrået ditt kan være behjelpelig med spørsmål om hvilke forsikringer du bør ha. Dette kan variere ettersom om du reiser innenfor eller utenfor Europa, samt hvilken type reise du skal på.

4. Sørg for at du har pass, visum, vaksinasjonen og andre dokumenter i orden før du reiser
Det er ditt ansvar som reisende at du oppfyller alle krav til pass, visum, vaksinasjoner og andre nødvendige dokumenter til reisen. Er du i tvil om hvilke krav som gjelder dit du skal reise, spør reisearrangøren eller reisebyrået. Vær oppmerksom på at flere land krever at passet ditt skal være gyldig 6 måneder etter planlagt hjemkomst.

5. Sjekk at arrangøren du bestiller fra er registrert i Reisegarantifondet
Enhver som tilrettelegger pakkereiser og som tilbyr eller selger slike enten direkte eller gjennom en formidler skal være registrert i Reisegarantifondet. Er reisearrangøren eller reisebyrået registrert i Reisegarantifondet, er du sikker på å få pengene tilbake dersom arrangøren eller byrået går konkurs. Skulle det skje mens du er på ferie, sørger reisegarantifondet for at du kommer deg sikkert hjem uten ekstra kostnader.
Finn ut om aktøren er medlem i Reisegarantifondet her.

5 gode råd på reisen

1. Ta med alle nødvendige dokumenter på reisen
Det er viktig å ta med alle nødvendige dokumenter til reisen. Er du i tvil, kan arrangøren eller reisebyrået fortelle hvilke dokumenter du må passe på å medbringe på reisen.

2. Pakk de viktigste ting i håndbagasjen
Pakk viktige ting som reisedokumenter, pass, visum, penger og eventuelle nødvendige medisiner i håndbagasjen. Vær oppmerksom på reglene om hva som kan tas med i håndbagasjen, herunder særlig reglene om væske.

3. Møt opp på flyplassen i god tid før innsjekk
Det er den reisendes eget ansvar å presentere seg i skranken for innsjekk senest innen tidspunktet angitt i reisedokumentene. Det anbefales derfor å møte opp i god tid innen dette tidspunktet. Husk også på å beregne ekstra god tid i høysesong og på travle utfartsdager.

4. Sørg for at reisebyrået kan få tak i deg på reisen
Det er viktig at reisebyrået kan nå deg i tilfeller der det skulle oppstå endringer i siste øyeblikk. Sørg derfor for at kontaktinformasjon er oppdatert.

5. Husk at reklamere på stedet og til de rette instanser/personer
Hvis noe på reisen ikke lever opp til det som er avtalt med arrangøren eller reisebyrået, er det viktig at man som kunde reklamerer så snart som mulig. Det vil normalt fremgå av reisedokumentene eller på arrangøren eller reisebyråets nettside hvor man skal rette en slik henvendelse når man er på reisen. Reklamerer man ikke innen rimelig tid etter at man oppdaget mangelen vil man kunne miste retten til senere å kunne fremme et krav på grunn av mangelen.

RELATERTE ARTIKLER

Ny digital utgave av REIS ute nå!

Under pandemien utgis den digitale utgaven av REIS helt gratis! Drøm deg bort, og få med deg inspirasjon...

Top Mobile Casino Games

De beste casinospill på mobil

Hvorfor Ungarn?

I løpet av de siste årene har antall turister til Ungarn vokst fra hele verden, med Budapest som...

Avslappet og legendarisk-The Florida Keys & Key West

Florida Keys, USAs sørligste øyrekke, kjennetegnes ved et mildt, subtropisk klima, spektakulær naturlig skjønnhet og en unik, avslappet...

Nye råd om innenlandsreiser – dette dekker reiseforsikringen

Myndighetene råder nå folk til å unngå unødvendige reiser innenlands. Reiseforsikringen til Fremtind dekker avbestillinger av innenlandsreiser, foreløpig...

Endeløs gresk sommer

Athens og de Argosaroniske øyers skjulte skatter

Kategori
AnnonsørinnholdHellas