Forsikringen dekker ikke om streiken gjør at nettopp din flyvning blir kansellert. Det er flyselskapet som skal refundere din billett.
– Kundene må kontakte flyselskapet om streiken gjør at deres flyvning blir innstilt, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Reiseforsikringen dekker ikke refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer.
Som kunde har du tre valg
Om flyvningen din blir innstilt har du tre muligheter:
- Returnere billetten og få den refundert av SAS
- Om mulig: Booke om din reise til et senere tidspunkt
- Bestille hos andre selskap, eller bruke alternative reisealternativer som bil eller tog, og deretter søke refusjon hos SAS.
– Vår erfaring, spesielt fra alle avbestillinger under pandemien, er at billettene blir refundert. Men, det kan litt tid å få pengene tilbake, spesielt nå som det er i høysesong for reise, sier Hofstad-Nielsen.