I dag kom oppfordringen fra regjeringen om å planlegge for nye norgesopplevelser i sommer – og skal vi tro besøkstallene på visitnorway.no er det mange som allerede drømmer om å feriere i Nord-Norge. For å inspirere alle reiselystne nordmenn til å realisere drømmen om ferie i nord, lanseres nå en kampanje med Truls Svendsen.
– Æ blir så stolt! I Nord-Norge har vi verdens fineste natur, og man kan spise og drikke i helt fantastiske omgivelser. Jeg tror at grunnen til at ikke flere nordmenn tar turen nordpå er rett og slett mangel på kunnskap om regionen, sier en av Norges mest kjente og kjære nordlendinger, Truls Svendsen.
I en ny kampanje har Svendsen, sammen med Innovasjon Norge, gått gjennom hvordan utenlandske turister opplever vår nordligste landsdel. Målet er å inspirere flere nordmenn til å reise mer i eget land, og besøke Nord-Norge – når reiseråd tillater det.
Og det er ikke rent lite våre norgesvenner har på hjertet; hele 13 000 kommentarer har blitt lagt igjen i Visit Norway og NordNorsk Reiseliv sine egne kanaler og på Tripadvisor.
Svendsen hadde som oppdrag å lese gjennom så mange av de 13 000 kommentarene han rakk på fire timer. Med ulike relaterbare krumspring, klarte tromsøværingen å komme seg gjennom 280 reiseanmeldelser.
- Les mer om kampanjen og se kommentarene fra utenlandske turister her
– Må ikke flytte til Oslo for å finne Nord-Norge
Som den Oslo-borgeren Svendsen har blitt, tar han også et lite «oppgjør» med seg selv.
– Man må ikke flytte til Oslo for å finne ut hvor fantastisk Nord-Norge er. Det er litt selvkritikk av meg selv egentlig, for det var først etter jeg flyttet til Oslo at jeg virkelig begynte å reise i Nord-Norge. Jeg var sikkert godt over tredve før jeg var i Finnmark – det er jo helt krise! Min oppfordring til alle nordlendinger er å utforske egen landsdel. Det er jo så vakkert, sier Svendsen.
Skal vekke interesse her hjemme
Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Innovasjon Norge reiseliv, er glad Svendsen ønsker å være med på deres nye kampanje.
– Det er jo litt spesielt å lese opp 13 000 kommentarer fra sosiale medier, og det er kampanjen, smiler Mosfjeld. Men er det noen som kan gjøre det, så er det Truls Svendsen. Han har den egenskapen at man blir glad nærmest bare ved å se på ham. Og med sin lune humor og innlevelse visste vi at dette ville bli kanonbra – noe videoen også viser. Vi håper at kampanjen kan vekke nordmenns interesse for våre nordligste fylker, sier hun.
– Truls er en fantastisk ambassadør for Nord-Norge, og vi er glade og stolte over at han ønsket å være med på denne kampanjen. Vi håper at nordmenn kan bli inspirert til å feriere mer i eget land, og at Nord-Norge kommer høyt på listen når de skal planlegge neste ferie, sier Siw Sandvik, leder for kommunikasjon og marked i NordNorsk Reiseliv.
Unike historier
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at de nordligste fylkene i 2019, som er det siste året uten reiserestriksjoner knyttet til koronasituasjonen, registrerte nærmere 1,6 millioner overnattinger fra utlandet.
Mosfjeld sier de setter stor pris på alle kommentarene fra utenlandske turister, og at dette betyr mye for både lokalsamfunn og Norge generelt som reisedestinasjon.
– Hver eneste kommentar forteller om en gjest med gode opplevelser i nord. Og det er det denne bransjen lever for; å skape minner for livet. Internasjonale gjester har forlengst oppdaget Nord-Norge, og de krysser verdenshav for å få oppleve det unike, nord-norske. Med denne kampanjen forsøker vi å få nordmenn selv til å se nordover når de planlegger de neste reisene. Her vil de finne reisemål i verdensklasse, sier Mosfjeld.
Stor interesse for Nord-Norge på Visitnorway.no
Visninger av nordnorske region- og destinasjonssider økte med 59 prosent i 2020, sammenlignet med året før. Øvrige regioner opplevde en liten økning eller nedgang, men interessen for innhold om Nord-Norge på Visit Norways norske språkversjon visitnorway.no skjøt fart. For vår- og sommerperioden (april til august) var økningen på hele 113 prosent, sammenlignet med samme periode i 2019.
Lofoten var den klart mest populære destinasjonen i Nord-Norge, med nesten 29 prosent av Nord-Norge-sidevisningene i 2020.
Nordmenn har også begynt å få øynene opp for Helgelandskysten, som økte med fantastiske 188 prosent og hadde rundt 16 prosent av sidevisningene. Når man legger dette sammen med visningene av Kystriksveien, så er det enda mer populært enn Lofoten på visitnorway.no.
Omtrent alle sidene som presenterer Nord-Norge hadde en positiv utvikling i 2020, og den gode trenden for Nord-Norge har fortsatt inn i 2021. Hittil i år er besøket på regionsidene for Nord-Norge gått opp 48 prosent fra i fjor.
De best besøkte destinasjonssidene på visitnorway.no i 2020:
1. | Oslo | 96.219 |
2. | Stavangerregionen | 90.465 |
3. | Helgeland og Kystriksveien | 82.104 |
4. | Ålesund-Sunnmøre | 69.553 |
5. | Trondheim | 64.968 |
6. | Lofoten | 57.261 |
7. | Geirangerfjorden | 50.099 |
8. | Sognefjorden | 49.090 |
9. | Åndalsnes | 37.476 |
10. | Bergen | 33.840 |