[vc_row][vc_column][vc_column_text]Vi duver oppover Østerdalen i bedagelig tempo. Høyt oppe over veien og gjennom panoramavinduet av en frontrute har vi utsikt over Trysilelva, der den slynger seg langs denne delen av Riksveg 26. Solen er i ferd med å gå ned over åskammen mot Svenskegrensen og farger det vakre dalføret gyllent. Vi har kaffe på termos, og ferske boller innkjøpt på en dertil egnet bensinstasjon lenger nede i dalen. Kan man bedre ha det? Neppe, spør du oss.
Vi er to noviser i bobil. Dette har vi aldri gjort før, verken mitt reisefølge eller jeg. Men begge har vi gjennom mange år hatt lyst til å prøve det å bevege seg rundt i verden med huset på ryggen. Nå er tiden endelig inne for den store testen: Blir forventningene innfridd?[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_single_image image=”16607″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_empty_space height=”120px”][vc_column_text]Forbausende romslig
– Det er egentlig ikke noe hokus pokus, sa Stian Skaufel for noen timer siden før vi forlot utleiestedet på Jessheim.
Stian er ansatt i bobil-selskapet Ferda, som både selger og leier ut bobiler i et marked som virkelig har tatt av i Norge. Med coronakrisen og “tvungen” norgesferie på oss alle i 2020 skyter etterspørselen i været med ny fart.
– Kjøleskap, gasskomfyr, dusj og dass – og to dobbeltsenger: En bak, og en i en nedtrekkbar hems over førersetene. Kan være kjekt, siden dere er to kompiser på tur…
Stian ga oss en rask omvisning i den forbausende romslige bobilen, som fremdeles ligger innenfor vanlig førerkort-krav. Spillvann fra dusj og vask og dotanken må tømmes med jevne mellomrom – enten på en campingplass, eller også på en bensinstasjon eller andre etablissementer langs landeveien som har utstyr for slikt. Det samme gjelder strøm: Kjøleskap, belysning og annet elektrisk utstyr går på en egen krets, uavhengig av det regulære batteriet – her trenger vi ikke være redde for ikke å få startet bilen om morgenen, uansett hvor mye strøm vi har brukt kvelden før. Lading kan gjøres på samme steder som dotømming, men strømmen lades også mens bilen er i gang – faktisk også på tomgang. Vår tur strekker seg over fem dager, og det skal vise seg at strømmen holder fint gjennom hele perioden uten at vi trenger å lade.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”16608″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Narve på Drevsjø
Vi har en litt ullen plan om å utforske Østerdalen, Engerdal og Femundsmarka – oppleve sensommer-Norge på det vakreste, og kanskje lande en ørret eller to med slukstanga. Ut over det tar vi ting som det kommer, hvilket skal vise seg å være den beste planen vi kunne hatt.
På Drevsjø stopper vi ved den lokale matbutikken, og fyller kjøleskapet med alt vi trenger for overskuelig fremtid – og vel så det. Etter å ha snust litt rundt etter tips om gode fiskevann, får vi høre at det beste stedet å henvende seg for denslags er på den lokale bensinstasjonen. Altså setter vi bobil-kursen dit.
– Gode ørretvann? Nei, nå er det jo noen år siden jeg hadde tid til denslags, begynner Narve Fredheim.
I en alder av 83 er Narve alt for opptatt med å drive sin lille bensinstasjon, sine tre grustak og en rekke andre små og store forretninger til å drive sportsfiske i tillegg. Oss har han derimot tid til, og praten går fra historier om gamle dagers tømmerfløting til Krigen, hvor faren hjalp flyktninger over grensen til Sverige mens lille Narve som hjelpemann på lastebilen var fullstending uvitende om at høyballene mellom sauene på lasteplanet inneholdt mennesker på flukt fra tyskerne.
Vi tilbringer en drøy time på Narves lille bensinstasjon, der innehaveren i tiltagende grad nyter det faktum at noen farende fanter som oss har tid til å høre hans livshistorie. Og det er da det virkelig slår oss, for første gang på turen: Vi har jo allverdens tid til å få med oss nettopp spontane opplevelser og møter som dette! Vi har ingenting vi skal rekke – ingen hotellrom eller hytter som er booket til avtalt tid, ikke noe mål som må nås før mørket faller på. Vi har huset på ryggen, og i det har vi alt vi trenger. Vi kan stoppe når vi vil, og køye når det passer seg sånn.
Og joda, vi får tips om gode fiskevann fra Narve også, i tillegg til livshistorien. Men det er mulig tipsene er tuftet på erfaringer fra en svunnen tid, for det blir hamburgere og ikke fisk til middag…[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”16535″ img_size=”large” add_caption=”yes” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”16536″ img_size=”large” add_caption=”yes” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Smarte detaljer
Verken jeg eller mitt reisefølge har noen gang kjørt en bil på størrelse med bobilen. Likevel, den viser seg forbausende lett å manøvrere. Svingradiusen er langt bedre enn på en vanlig personbil, og selv på stadig smalere grusveier inn i Femundsmarka går det lekende lett. Vi svinger uten problemer ned smale tråkk til et lite tjern anbefalt av Narve – prøver fisket en times tid, før vi kapitulerer og steker oss noen hamburgere i bobilens nette lille pantry. Middagen inntar vi i salongen mellom førersetene og kjøkkenet, som plutselig rommer 5-6 personer etter å ha snudd førersetet 180 grader rundt. Det er mulig det erfarne camping-folket fnyser av vår uvitenhet, men vi lar oss likefullt imponere av alle bobilens smarte, små detaljer.
Etter en drømmeløs natt i hver vår makelige dobeltseng våkner vi med småfuglene, og av solskinnet som strømmer inn gjennom vinduene vi glemte å trekke gardiner for da vi la oss. Fra det rommelige kjøleskapet henter vi frem frokost, og benker oss til utendørs: Stoler finnes i det store bagasjerommet bak i bobilen, under soverommet. Vi trekker ned markisen langs den ene siden – ikke fordi vi må, men fordi det blir så innmari hyggelig å innta frokosten under den mens solen speiler seg i det lille tjernet.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”16537″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”16538″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Sørsamenes land
Femundsmarka er dekket av store partier med reinlav, men så er da også dette sørsamenes land. Rundt Gutu og spredt gjennom furuskogen med de høye, rette stammene støter vi stadig på rein som rusler uforstyrret langs veien, uaffisert av vår forholdsvis omfangsrike bobil.
Og reinen er ikke alene om å nyte naturen her. Femunden er slett ikke bare for ihuga sportsfiskere som er ute etter ørret, røye, harr, sik, abbor eller gjedde. Her er også et glimrende turterreng, der reinlaven danner et perfekt dekke for turen og skogen er såpass glissen at sikten ofte går flere hundre meter inn i skogen. Legg så til spennende vannsystemer, fra elver til små tjern og store vann – helt opp til Femunden selv, som hører med til de store innlandssjøene våre, så har du et terreng som formelig roper på å bli brukt. Og tro meg: Med huset på ryggen i bobil kommer du langt inn i terrenget, lengre enn vi hadde trodd på forhånd. På den måten har vi et vell av mulige utgangspunkt for flotte turer – med eller uten fiskestang.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_single_image image=”16609″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Bohemer på hjul
Bobil-livet er i sannhet vår samtids svar på en herlig og fri bohem-tilværelse, et omstreiferliv der komfort på ingen måte trenger å ofres på mobilitetens alter. Tvert imot: Vi betrakter med medynk alle telt-turister vi passerer langs landeveien, i likhet med alle fullpakkede personbiler på vei mot et mulig hotellrom der fremme. Kanskje er det forhåndsbooket, eller også risikerer de fulle hus og ørkesløs leting etter losji for natten.
– Stakkars folk, sier mitt reisefølge, uten tanke på at det ellers like gjerne kunne vært ham selv og hans familie på tur han viser til.
Men ikke nå. For slik går dagene i vår lille frisone av en langhelg: Vi følger innfallsmetoden – finner frem til et tiltalende sted på kartet, slår av en prat med de lokale underveis, og oppdager steder vi aldri ellers ville sett. Vi mennesker tilbringer gjerne et langt liv med å prøve å nå et mål, og kanskje tenker vi ikke så mye på at lykken i vel så stor grad finnes i det å være underveis. For det er først når målet blir uten særlig betydning at selve reisen blir opplevelsen. Og ingen steder har dette stått tydeligere for oss enn nettopp nå, når vi har funnet en nydelig liten plett langs en elv i Rendalen. Det var slett ikke noe planlagt mål, men en mulighet som plutselig dukket opp. Så da er det bare å svinge inn til siden, trekke opp håndbrekket, sette på kaffen og nyte et vakkert stykke norsk natur til solen går ned over tretoppene.
Idet de siste strålene varmer ansiktet henter vi frem en god konjakk, og skåler for vår første bobiltur. Det blir så avgjort ikke den siste.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_empty_space height=”20px”][vc_single_image image=”16540″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1589557299019{margin: 10px !important;padding: 15px !important;background-color: #d6d6d6 !important;border: 1px solid #0c0c0c !important;border-radius: 1px !important;}”]
Fakta om bobil
Bobiler kommer i alle former, størrelser og prisklasser, fra de helt enkle til de reneste luksusboliger på (mange) hjul.
Bobilen vi leide har fire soveplasser (to dobbeltsenger), og romslig sitteplass til alle i salongen. Nypris for en bobil av denne typen som kan kjøres med standard førerkort ligger på rundt 800 000 kroner, mens leiepris i høysesongen ligger noe i overkant av 2 100 kroner dagen. I lavsesong kommer du ned i drøye 1 000 kroner dagen. Regn med at et administrasjonsgebyr på 1 500-2 000 kroner kommer i tillegg. Forsikringer og fri kilometer er da inkludert.
Fordelene med bobil er oppdaget av langt flere enn det tradisjonelle campingfolket. En trend er at stadig flere yngre folk nå ønsker å kjøpe bil, gjerne etter å ha leiet først. Ellers ser forhandlerne at mange tidligere båtfolk nå selger den store cabincruiseren, kjøper seg bobil og heller kjøper seg en liten båt i tillegg.
– Vi driver i en bransje som er i sterk vekst, forteller markedsdirektør i Ferda, Kåre Johan Røinås.
Kanskje er den uttalelsen tidenes understatement i en tid da vi alle tvinges til å tilbringe sommerferien i Norge. Og begynner å drømme om bobil…
Mer info og priser på kjøp og leie finner du her: www.ferda.no[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]