Tusenvis av nordmenn må fly med ofte eldre flymodeller, til selskaper som greske Orange2fly, latviske SmartLynx og britiske Titan. Begge de to siste er brukt av Norwegian tidligere.
Ikke alle er like lade for å sette seg inn i førstnevntes mer enn 15 år gamle Airbus A320-maskiner, men overfor Aftenposten forsikrer kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen om at dette er noe flere flyselskaper må gjøre for å ta unna sommertoppen.
– Det viktigste for oss er at kundene våre kommer seg dit de skal når de skal, sier han.
Norwegian sender ut beskjed til de kundene som må fly med et annet selskaps maskiner, og man vil få hjelp til å gjøre om kjøpet. Svært benytter seg for øvrig av dette.
Lavprisselskapet ønsker uansett ikke å havne i samme fella som i fjor, da hundrevis av norske Syden-turister fikk ferien ødelagt fordi man ikke hadde mannskap til å dekke de flyavganger det hadde solgt billetter til.
Greske, britiske og norske operatører følger det samme felleseuropeiske regelverket, og når Luftfartstilsynet gir Norwegian klarsignal om å få bruke de nevnte flyselskapene baseres vurderingene ut fra informasjon fra samarbeidende tilsynsorganer. Det skal etter alle solemerker med andre ord være trygt å fly med Orange2Flys A320-maskiner, om enn ikke like komfortabelt.