– Mange nordmenn har en gang booket en reise for å finne kjærligheten, og mange har funnet den. Ikke minst på flyet eller flyplassen, sier Nordensjef for Travellink, Erik Wikander i en kommentar til resultatene i mail-undersøkelsen.
Den vanligste anledningen til å reise utenlands er for å komme bort fra jobben (39 prosent). Mange ser imidlertid reisen som en mulighet for å finne kjærligheten (9 prosent), ta en pause fra for mye dating (4 prosent) eller for å slikke sårene etter et forhold som sprakk (7 prosent).
– Kjærligheten styrer reisene våre, både i med- og motgang. Når vi søker kjærlighet, gjør det slutt eller vil ta en pause, reiser vi i stor utstrekning, forteller Erik Wikander.
Flyet eller flyplassen synes å være de perfekte stedene å finne kjærligheten på. Drøyt hver tiende nordmann (11 prosent) traff sin respektive partner under flyreise eller på flyplassen. Mange nordmenn (16 prosent) har dessuten noen gang flørtet – eller blitt flørtet med – på vei ut i verden. Når det gjelder det siste, skiller ikke vi nordmenn oss særlig ut i europeisk sammenheng.
Også personalet på flyplasser og ombord i fly setter fart i nordmenns amorøse følelser. Flere enn hver fjerde norske reisende (27 prosent) oppgir at de har følt seg tiltrukket av en steward eller flyvertinne. 28 prosent svarer at de har følt dragninger mot medreisende i luften. Det er dog færre som har kjent på varme følelser overfor piloten – 7 prosent svarer at de har gjort det.
Nesten hver fjerde reisende (22 prosent) svarer at de har hatt en tilfeldig romanse på utenlandsreisen. De single er dessuten de flittigste til å bruke GPS-styrte dating-apper for å finne kjærligheten på flyreisen eller på reisemålet (10 prosent).
Å gjøre det slutt på reisen er heller ikke helt uvanlig. 6 prosent av nordmennene har en gang avlsuttet en relasjon enten på flyet eller på flypassen. Her blir vi riktignok slått ned i støvlene av svenskene. De topper den europeiske listen med hele 14 prosent.
Om mailundersøkelsen
Undersøkelsen ble gjennomført siste uken i januar av et uavhengig undersøkelsesselskap. Resultatene baseres på drøyt 11 000 enkeltsvar via mail fra respondenter i Sverige, Norge, Frankrike, Storbritannia, Spania, Portugal, Italia og Tyskland.