I Disney’s Hollywood Studios i Orlando kan agere stjerne i ditt eget filmunivers, i kjente kulisser. Klassisk amerikansk ”make believe”. Nærmere 50 millioner mennesker hvert år besøker Orlandos opplevelserparker. (Foto: Bjørn Moholdt)

Solens bakside

av , .

Solen skinner alltid i Amerika. Det er inntrykket vi har fra tv og film, inntil du begynner å skrape litt i overflaten.

Tre ting renner meg ihu kort tid etter ankomsten til Miami:

  1. Det er slett ikke så mange vakre og uplettede mennesker der som alskens tv-serier gir inntrykk av. 1/3 av befolkningen er overvektig, resten gjør alt de kan for ikke å selv havne i den kategorien.
  2. Det er like mye vær i USA som i Norge. I Florida er det hett, men det stormer ofte, og plutselig kan himmelens sluser åpne seg og skape det fullendte trafikkaos.
  3. Ordet frihet fins mest på papiret. Jeg føler meg mer overvåket her enn noe annet sted. I Kina uken før var jeg langt mer avslappet. Husk: Nesten 1 av 100 amerikanere sitter bak lås og slå.

Som du kanskje skjønner har jeg et noe komplisert forhold til denne mektige nasjonen. For den som forsøker å komme litt under huden på USA oppstår det et hat-kjærlighetsforhold som aldri tar slutt. Som aldri slutter å fascinere, rett og slett fordi Amerika er en destinasjon som finnes der både fysisk og åndelig.

Alt dette er tanker som kverner i hodet min der jeg sakte glir nedover Ocean Boulevard, Miami Beach, en vakker ettermiddag i mai. I en Mustang cabriolet, intet mindre, og slik lever ut litt av Drømmen om Amerika. I ettermiddagssolen antar de vakre art deco-bygningene et rosa skjær, som innhyller området i en pastellidyll som i regelen bare finnes på film.

For ved nærmere inspeksjon skjer det meste på overflaten, og alt – og da mener jeg ALT – handler om penger. Som journalisten og forfatteren Sindre Kartvedt så elegant legger ut om premissen for Los Angeles’ eksistens i boken La-La-Land er drømmene også her gratis, men infrastrukturen koster. Pluss skatt.

Alle skal ha penger, fra pikkolo til parkeringsanviser, stuepike og kelner. Alt er giret mot forbruk. Det finnes et enormt utvalg av alt du kan tenke deg (og ikke visste om), men samtidig er alt likt. Kun små nyanser skiller. MacDonalds eller Burger King? Ford eller GM? Forskjellene er utenpå, inni er de (nesten) helt like.

Alle jager ”the big buck”.,og til å passe på at det skjer i ordentlige former har du politiet. Det kan være det ordinære lokale politikorpset, sheriffens folk eller ”highway patrol”. Man lever i konstant frykt for ikke å bli ”pulled over”. Det skal lite til, fordi med en politiavdeling på over 400 mennesker, i en by med knapt 90 000 innbyggere (Miami Beach), er det lett å kjede seg.

Hvorfor ikke ha det litt moro med en stakkars bilist?

Som en god kollega filosoferte omkring tilstanden i USA: Det minner om hvordan dekadensen tok overhånd i Romerriket, og slik la grunnlaget for imperiets fall. Og det føles nesten slik når pengene regjerer, og alt er på overflaten. Hvorfor ikke få med seg så mye som mulig før alt rakner? Som om det bare er et spørsmål om når, og ikke om.

Å reise i USA er lærerikt, for alt du har lært i Norge og Europa blir her satt på prøve. Det er en ubetalelig opplevelse.

Denne artikkelen ble første gang publisert i 2009.

Siste artikler