Reise du til Antalya eller Alanya (bildet) i sommer får di god valuta for pengene.

Tyrkia: Vekstmarkedet

av , .

Ferieboligmarkedet i Tyrkia blomstrer videre, og er nå det nest største utenlandsmarkedet for norske kjøpere – om Sverige holdes utenfor.

Tyrkia var nærmest ubeskrevet som ferieboligmarked for europeere frem til 2003-4, da landets myndigheter innførte nye lover som tillot utenlandske investeringer i langt større grad enn tidligere. Man etterspurte utenlandsk kapital, og svaret kom nærmest over natten: Ferieboligmarkedet eksploderte i en etterspørsel som nok til og med overgikk de mest optimistiske forventningene. Så voldsom var boomen i markedet at myndighetene så seg nødt til å innføre stopp i utstedelsen av alle nye skjøter, mens det ble utarbeidet nye eiendomslover som beskyttet fornminner, jordbruk og militære installasjoner.

Loven kom på plass i rekordfart, men markedet hadde stått på vent i nesten et år. Pessimistene (og alle eiendomsmeglere og -utviklere i den misunnelige rivalen Spania) spådde at bråstoppen ville markere slutten på Tyrkias popularitet som ferieboligmarked, men der tok de grundig feil. For etterspørselen kom tilbake med minst like stor kraft som tidligere.

For riktignok var interessen for kjøp av feriebolig i Tyrkia – også blant oss nordmenn – nesten feberaktig rundt 2005, men det brant aldri ut av seg selv. Heller ikke andre utfordringer som høylydte protester etter skandinaviske karikaturtegninger av Muhammed stoppet vår interesse. Vår fascinasjon for Tyrkia bare fortsatte helt frem til finanskrisen.

Skeptikerne pekte på to ting: At Tyrkia er et muslimsk land (og derfor presumptivt mindre egnet som turistmål), og at utbyggingen av turist- og ferieboligområdene ville skje uten kontroll. Det viste seg raskt at det muslimske ikke er så fremtredende i turistområdene på sørvest-kysten: Bønneropene fra minaretene er bare eksotiske innslag i gatebildet, og andre begrensninger setter ikke religionen her.

Tyrkias største konkuransefortrinn var og er prisene. De kunne før finanskrisen tilby flotte ferieboliger til langt rimeligere priser enn hovedkonkurrenten Spania, og det i et klima som fullt ut kan måle seg med det syd-spanske. I tillegg var levekostnadene lavere, og lavprisselskapene kunne levere daglige flyavganger til Antalya – utgangspunktet for de fleste av feriestedene langs kysten. I 2007 så det faktisk ut som om Tyrkia var i ferd med å ta igjen Spania som det dominerende utenlandske ferieboligmarkedet for nordmenn, ikke minst fordi de stive spanske boligprisene ikke så ut til å synke – konkuransen til tross.

Så kom altså finanskrisen, som selvsagt også påvirket det tyrkiske markedet. Også her var det bygget mye, og raskt – spesielt i pressområdet Alanya. Enkelte uferdige bygg ble stående som skjeletter, og mye sto usolgt i ferdigstilte anlegg. Prisene sank påtagelig, men aldri like mye som i Spania. Og i motsetning til sin hovedkonkurrent hadde ikke Tyrkia et enormt lager av usolgte boliger da krisen etter hvert begynte å roe seg ned.

I dag er Tyrkia tilbake på banen for fullt, som et av de livligste ferieboligmarkedene i Europa ved siden av Spania. For rett nok har de spanske boligprisene fått seg en kraftig korreksjon og dermed ny fart, men fremdeles er Tyrkia et mye rimeligere boligmarkedet. Det er fullt mulig å skaffe seg en flott ferieleilighet i for eksempel Alanya helt ned mot 5.000 kroner kvadratmeteren, og selv i dyrere områder som Belek og Bodrum finner du flotte boliger til under 10.000 kroner per kvadratmeter. Billig og bra? En knallsterk kombinasjon, spør du oss!

Vår påstand: Spania er fremdeles dronningen, med fornyet styrke etter prisfallet i ferieboligmarkedet. Men se opp for kronprins Tyrkia, som fascinerer stadig flere av oss. Joda, Tyrkia vil befeste sin posisjon som den sterke utfordreren i årene fremover.

Siste artikler