Utsikt fra Fløyen

24 timer i Bergen med Bergenskortet

av , .

Som innfødt bergenser, bestemte jeg meg en søndag for å være turist i egen by. Med alle fordelene Bergenskortet har, blant annet gratis eller rabattert inngang på museer og attraksjoner, rabatt på sightseeing, og gratis buss/Bybane, var det et perfekt utgangspunkt for en dag full av opplevelser. Jeg valgte å gå for 24 timer i […]

Som innfødt bergenser, bestemte jeg meg en søndag for å være turist i egen by. Med alle fordelene Bergenskortet har, blant annet gratis eller rabattert inngang på museer og attraksjoner, rabatt på sightseeing, og gratis buss/Bybane, var det et perfekt utgangspunkt for en dag full av opplevelser. Jeg valgte å gå for 24 timer i Bergen, men det finnes også Bergenskort for 48 eller 72 timer.

Først litt oversikt! Jeg elsker utsikt, og utsikten fra Fløyen blir jeg aldri lei, til tross for at jeg har sett den ca. 1000 ganger! Men det er mye mer til Fløyen enn utsikten. Det er et nettverk med utallige turstier slik at du kan søke skogens ro. Fløibanen har også laget egne turforslag som kan lastes ned gratis på deres nettsider. Jeg stod imidlertid ikke opp så tidlig at jeg rakk det denne gang, men mulighetene er mange.

Nydelig høstutsikt over Bergen fra Fløyen.

Nede i byn igjen hadde jeg peilet meg inn på Fjordcruise til Mostraumen med avgang kl. 10. Jeg var åpenbart ikke den eneste som hadde funnet ut at dette var en perfekt tur for båttur. Båten la fra kai og gled sakte forbi de fargerike trehusene på Bryggen som badet i sol, og fikk meg til å elske Bergen enda litt mer. Utenfor havnebassenget satt kapteinen opp farten og styrte nordover. Siden høsten har kommet (selv om solen og temperaturen kan lure de fleste) hadde jeg heldigvis utstyrt meg med varme klær, slik at jeg kunne nyte turen utendørs. Selv om det er fullt mulig å være inne også, er det noe eget med å kjenne solen på kroppen og vinden i håret.

Bryggen i Bergen på en nydelig høstdag.

Da vi kom til trangere partier og båten igjen senket farten, lå havet blikkstille og speilet trærne i all sin høstprakt. Jeg kunne nesten kjenne nasjonalromantikken bruse i blodet. Jeg kom fort tilbake til virkeligheten igjen da jeg, og en spanjol ved navn Enrique, ble plukket ut til å hente vann i fossen. Hvorfor ikke stå under en foss med vann siden solen skinner?… Nå skal det være sagt at vi ble utstyrt med fullt oljehyre fra topp til tå, så det var ingen fare for å bli det minste våt. Bøtten ble kjapt fylt opp, og alle som ville, kunne smake det friske vannet rett fra naturen.

Speilblankt på fjorden på Fjordcruise til Mostraumen utenfor Bergen.

Hyggelige omgivelser på Fjordcruise til Mostraumen utenfor Bergen. Flotte fosser å se på Fjordcruise til Mostraumen utenfor Bergen. Vann fra fossen. Fjordcruise til Mostraumen utenfor Bergen.

Flotte fosser å se på Fjordcruise til Mostraumen utenfor Bergen.

Man trenger ikke gå over bekken etter vann når man kan gå rett i fossen….

På veien tilbake nøt jeg en Vestlandslefse og en Kvikk Lunsj til lunsj. Er man på tur, så er man på tur, og som turist i egen by føltes det som å være på ferie, så da er vel alt lov, ikke sant?

Tilbake på landjorden ruslet jeg bortover langs Bryggen. Husene ble opprinnelig bygget på 1100-tallet, men har brent ned til grunnen utallige ganger siden den gang. De eldste bygningene ble bygget opp igjen etter storbrannen i 1702. I 1955 var det en ny storbrann, som ødela halvparten av de gjenværende bygningene. Som følge av dette, startet man arkeologiske utgravinger på Bryggen. Aldri så galt at det ikke er godt for noe…. Jeg bestemte meg for å gå på Bryggens museum for å se nærmere på hva de fant. Hver gang husene brant, skuflet de brannrestene (og annet skrap) ut i sjøen og fylte dermed opp mer landjord i Vågen, og bygget de nye husene oppå dette. Gjennom tiden ble sjølinjen flyttet flere meter. Et annet resultat var også at utgravingene avdekket hus fra flere ulike perioder, med spor helt tilbake til en brann i 1170. Det ble også funnet keramikk, runeinskripsjoner og andre gjenstander som vitnet om handel med Europa og dagliglivet i middelalderen.
Bryggen i Bergen på en nydelig høstdag

Rester etter flere av brannene på Bryggen er å se på Bryggens Museum. Bergen, Norge

Rester etter flere av brannene på Bryggen er å se på Bryggens Museum.

Siden jeg var i det middelalderske hjørnet, ruslet jeg videre til Bergenhus Festning som ble bygget på 1200-tallet, da Bergen var det politiske senter i Norge. Håkonshallen ble bygget mellom 1247-1261 av Håkon Håkonsen, og ble brukt som kongelig residens og bankettsal. Håkonshallen sto ferdig til bryllupet mellom hans sønn og en dansk prinsesse. Det var nesten 2000 bryllupsgjester, men bare mennene fikk være i Håkonshallen. Kvinnene, inkludert bruden, oppholdt seg i et annet bygg, som nå er borte. Tidene har heldigvis forandret seg.
Håkonshallen. Bergen, Norge

Rosenkrantztårnet, rett ved siden av Håkonshallen, var tidligere blant annet brukt som kongelig residens. Å klatre alle trappene fra Helvete (alias fangehullet i kjelleren) til taket er bratt, men utsikten er en belønning i seg selv!

Rosenkrantztårnet i Bergen, Norge

Rosenkrantztårnet.

På vei til fangehullet i Rosenkrantztårnet i Bergen, Norge

På vei til fangehullet i Rosenkrantztårnet.

En venninne kom til byn med sin sønn for å møte meg, så vi bestemte oss for å gå på Vilvite. Siden det ligger helt på andre siden av byn, tok vi buss og Bybanen for å spare tid. Jeg følte umiddelbart den barnslige gleden da jeg kom inn i utstillingen, og gikk sporenstreks bort til politisykkelen for å få vind i håret for andre gang! Brillene på. Opp med farten! I alle fall vinden, så jeg kunne late som det gikk fort. Best å være på den sikre siden…

Når man snakker om sikkerhet… Neste stopp var Sentrifugalskapen, der jeg skulle sykle i en loop for å kjenne G-kreftene på kroppen. Noe man gjør mens man henger opp-ned flere meter over bakken. Det høres kanskje skremmende ut, men det er veldig gøy. Også lærer man litt samtidig. Det er nettopp det som er formålet med VilVite; å ha det gøy, men samtidig lære ulike aspekter ved vitenskapen.
Tester Sentrifugalskapen på VilVite med Bergenskortet. Bergen, Norge.

Det var kanskje på tide å komme ned på landjorden og roe ned litt, så vi gikk videre for å bore etter olje, lage værmelding (naturligvis med sol!), og svøpe oss inn i en gigantisk såpeboble! Til slutt nådde vi nye høyder ved å stå stille å hoppe så høyt vi kunne. Alternativt ikke så veldig høyt, ettersom mine spensthopp-ferdigheter er så godt som ikke-eksisterende…. Som en bonus blir det hele filmet, så du kan le av deg selv i saktefilm etterpå.

All lekingen hadde definitivt gjort meg sulten, så vi avsluttet dagen med middag på Pingvinen. Med retrointeriør og hjemmelaget husmannskost føles det som å komme hjem til søndagsmiddag hos bestemor. En perfekt avslutning for å fordøye alle inntrykkene etter en fantastisk dag!